Till min yngsta dotter


stinaDen här lilla sötnosen fyller 25 idag. Hon föddes en fredag när jag egentligen skulle ha jobbat min sista dag, men innan arbetsdagen hann börja så låg jag på Ackis i Uppsala med en liten Alla hjärtans dag-present på armen. Hennes far konstaterade att det såg ut som en maffiauppgörelse i rummet på förlossningen, och det blev ingen hemgång samma dag för att jag hade blött så mycket. Men vem kommer ihåg sånt när belöningen, en välskapt flicka med vackraste ögonen i världen, blickade upp mot mig. Sköterskorna försökte sätta fast en liten rosett med kardborreband i det obefintliga håret och den satt väl kvar en liten stund. En liten, liten stund.

Och nu har det gått 25 år. År med en parvel som spelat boll på olika sätt sedan hon började gå, som rullade på fina ”R” redan vid två års ålder (jag heteRR Stina RRRRöllgårdh”), som plockade skräp på vägen till skolan och höll reda på buss- och arbets/skoltider för hela familjen. Tjejen som samlade på tjugolappar för det var många mer pengar än hundralappar, och själv sparade ihop till inlines, amerikanska jeans, skor med hjul på hälarna och sin första mobiltelefon. Som var ensam tjej på killarnas födelsedagskalas och kom hem nöjd, svettig, och berättade att hon hade vunnit i brottning. Som spelade pingis, tennis, innebandy, fotboll, blev uttagen till elitlägret i fotboll men missade det på grund av skador, som fick titta på i stället för att spela i Gothia Cup för att tummen var gipsad för sjuttielfte gången. Som ville bli stå-upp-komiker OCH kock. 

Älskade Stina, gumman min, du har kämpat med dig själv och igenom motgångar redan i unga år, du har åstadkommit massor, lärt känna dig själv som feminist, du är en fantastisk kvinna med huvudet på skaft, du står för den du är och jag är så stolt över dig så du kan inte ana.

25 år är en slags milstolpe i livet, värd att fira och värd att stanna upp kring. Jag önskar dig samma som jag önskade din syster för tre år sen, men det kan upprepas: Jag önskar dig ett gott liv, inte helt utan motgångar men kraft att ta dig igenom dem. Ett glatt liv, men inte helt utan tårar, för de renar och rensar. Ett lugnt liv, men inte helt utan stormar för de skakar om och kan skapa nya plattformar och nya perspektiv.

Du är en medspelare med god speluppfattning, var rädd om den förmågan i arbetslivet och andra sammanhang där du har nytta av teamwork och din strukturella förmåga, din blick för helheten och vad som egentligen är viktigt. Använd din otålighet konstruktivt, omvandla den till energi att gå framåt men våga stanna upp ibland och lita på att du är buren av oss som älskar dig. Var rädd om den du är, var rädd om kärleken som brinner inom dig, älskade tösen min.

Jag hoppas jag får följa dig länge, länge på din livsresa. Stå på dig, var rädd om dig, våga ta för dig – för du är värd allt! Vila i att du är du, du duger, du är älskad och därför den bästa Stinan i världen.

Till sist, en vers ur Kärleksvisan av Sarah Dawn Finer:
Var inte rädd, jag går bredvid dig.
Kom ta min hand, jag håller i dig.
Här i min famn kan du våga tro.
Sänk dina murar, jag ger dig ro
för att jag älskar dig så som du är.
Och jag vill ge dig allting jag har,
låt mig få bära dig när du är svag
för du betyder allting för mig.
Var inte rädd, jag går bredvid dig.

Med all min kärlek som räcker till evigheten och tillbaka.
/Din mor

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Notering | Det här inlägget postades i Aktuellt och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

