Nunnan och jag på bron


Vi möttes på Västgötaspången, nunnan och jag. Det var en fantastiskt vacker januarimorgon och jag hade egentligen en smula bråttom till jobbet – men vissa morgnar måste man bara få njuta av. Det gör i alla fall inte jag särskilt ofta i januari, så nu var jag helt enkelt tvungen att stanna upp inför skådespelet på morgonhimlen.

Jag har en vacker gångväg till jobbet, längs Fyrisån, men eftersom jag går åt fel håll i relation till morgonljuset fick jag denna morgon nästan gå baklänges för att se mig mätt. Och stanna upp där det blev som allra vackrast. Vilken himmel!

Så, där på den lilla gång- och cykelbron över ån, mellan Katolska kyrkan och Fonus och med utsikt över anrika hotell Hörnan, möttes våra blickar medan båda fumlade upp mobilkamerorna i vinterkylan. Vi log mot varandra nästan lite generat och samtidigt i samförstånd – vem kan motstå detta? Sida vid sida tog vi helt säkert identiska bilder (inget filter!). För min del blev resultatet en Facebookuppdatering med många gilla, vad hon gjorde med sin bild har jag ingen aning om. Vi pratade inte. Vi bara förstod varandra.

Men varje gång jag går över Västgötaspången ser jag hennes varma leende för mitt inre, och minns ett gott ögonblick av samförstånd. Det värmer långt in i vintermörkrets huttrande morgnar.morgonljus-i-januari

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Möten, Vackert. Bokmärk permalänken.

Kommentera

