Tio kvinnor


Ett år sen sist men nu blev det av igen. Tio kvinnor möts här hemma, vi skär frukt, dricker bubbel, äter lite tilltugg och samlas sedan runt middagsbordet – och plötsligt har kvällen rusat iväg. Mina nio gäster täcker in en stor del av mitt liv, från 1970 till nu. Vi har mötts i olika sammanhang och någon känner ingen annan än mig, men när kvällen gått är hon sist kvar i livligt samspråk med en annan av gästerna. Vi har mötts, skrattat, pratat i olika konstellationer – men faktiskt pratat i helgrupp de sista timmarna.

Skrattat åt roliga (våra egna) historier knutna till vigslar, skrattat åt märkliga sånger vi lärt oss i våra tidiga kyrkliga sammanhang, reflekterat över vad det ändå har gett oss och förundrats över att vi fortfarande är kvar i ett kyrkligt sammanhang, om än inte riktigt samma. Vi har ätit köttgryta, chips och fruktsallad, vi har druckit vin och låtit tankarna flyga fritt, skojat med varandra och nickat igenkännande åt varandras berättelser om livet just nu. Vi har pratat jobb, renoveringar (walk-in-closet – jo, jag tackar!), depressioner och annat viktigt.

Vi är i olika faser i livet men känner igen och bejakar, kramas som tack för kvällens gemenskap och säger att det här ska vi göra igen – väl medvetna om att det kommer att dröja för tiden går ju så fort och det är ju så mycket annat som måste hinnas med men nån gång blir det av. Och då, då har vi väldigt trevligt igen.

Kanske i oktober nästa år. Eller i februari. Vem vet?

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu, Möten och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

