Med självklar rätt att leva


Idag har jag lärt känna en liten människa, helt ny på jorden. Astrid, blott 3 dagar gammal, har mjuka kinder, pyttesmå händer och fötter och den allra sötaste lilla mun. Hon gör inte mycket väsen av sig (än) men betyder redan väldigt mycket för många. Hon är min mans tredje barnbarn, hon är ännu en bonus i mitt liv, hon har gjort sin inte så stora bror Alfred till storebror, hon är Veras kusin, hon har gjort sig oumbärlig för sina föräldrar och hon har intagit livet med den självklara rätt ett nyfött barn har och ska ha.

Hon luktar så gott och hon snusar så tryggt vid min hals när jag får förmånen att hålla henne. Jag blir varm och glad, minns när mina egna barn låg så obekymrat snusande i mina armar, på min mage, vid sidan om mig i sängen.

Bara tanken på att någon skulle kunna kröka ett hår på Astrids, Veras, Alfreds huvuden är smärtsam och helt otänkbar. Bara tanken på att det finns små och stora barn som far illa är outhärdlig. Gud, beskydda allas våra barn från allt ont. I alla tider. Amen.

Psalm 606:
Mitt barn, du är buren i Skaparens famn.
Han andas intill dig så nära.
Han håller omkring dig. Han känner ditt namn.
Han gråter med dig, han ler när du ler.
Du är aldrig ensam och oönskad mer, för du hör honom till,
Herren Jesus som vill till himmelens glädje dig bära.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Berörd, Just nu och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

