Äntligen, äntligen äntligen! (nej, det handlar inte om VM)


Det går inte riktigt att sätta ord på allt. Känslan att gå hem genom stan på kvällen, i tropisk värme som omsluter min soltörstande kropp. Hela mitt inre och yttre ropar äntligen, äntligen, äntligen slipper jag frysa, slipper jag släpa på en kofta eller jacka för risken att det blir kallt… Sitta ute och äta med vännen L, i skugga, och det är så där fantastiskt lagom. Jag vill stanna tiden, vill frossa i detta varma, spara det på burk och ta fram i bistra tider, vill att klockan stannar, att almanackan stannar, vill bara vara nu och inte sen, ingen höst, ingen vinter, bara sommar. SOMMAR. Tack gode Gud för sommar!

Uppsalakvällen är vacker.

Uppsalakvällen är vacker. Och lika het som tyskarna är mot Brasilien i VM-semifinalen i kväll.

Antingen är jag inte skapt för det här klimatet eller så är det nåt fel i min kropp. Två veckors ledighet har inte lindrat de senaste månadernas värk, som är värst på morgnarna, och får mig att känna mig mycket gammal. 52 år är kroppen men beter sig 20 år äldre, eller nåt. Ländryggen värker, ischiasliknande smärtor strålar ner i låren, benen känns som trästockar, musklerna träningsvärker fast jag inte tränat… Men mina två semesterveckor  av regn, moln och tio grader gjorde ju ingen kropp gladare. Nu jobbar jag två veckor men kanske kommer lindringen med värmen, kanske mår kropp och själ bättre i takt med temperaturhöjningen, kanske…

Men för säkerhets skull ringde jag vårdcentralen i morse och bad om hjälp. Fick läkartid den 5 augusti. Har jag tur behöver jag den inte då…

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu, Vackert och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

