Post Uppdrag granskning #blogg100 /89


Min Gud, så trött jag är. Uppdrag granskning har sänts, vi har gjort allt vi kan för att förtydliga att Svenska kyrkan står upp för homosexuellas rättigheter och att homosexualitet inte är en sjukdom som kan botas eller omvändas ifrån. Ändå finns det någon i twitterflödet som talar om dubbelmoral, det är trist. Men jag sträcker på min trötta rygg i stolthet även i dag, som medarbetare i den kyrka som mycket tydligt talar om var vi står i den här frågan.

Och bjuder på en videokommentar från ärkebiskop Anders. Godnatt!

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt, Relationer och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Post Uppdrag granskning #blogg100 /89

  1. monasaw skriver:

    Jag tittade på Uppdrag granskning, mest av nyfikenhet efter all uppmärksamhet programmet fått i förväg. Jag måste säga att jag tycker det var väldigt tydligt att kyrkan inte står bakom den förlegade syn på homosexualitet som några präster visade sig ha. Jag kunde inte låta bli att dra paralleller till riksdagen som den ser ut nu: människor väljs in i demokratisk ordning, sedan finns det alltid ”rötägg”, de som tycker att deras tolkning av demokrati och lagar och regler är mer rätt än den gemensamt fastslagna. Som ex. SD-företrädare som bryter mot alla möjliga värdegrundsfrågor, mänskliga rättigheter mm. Vi måste fortsätta försöka påverka, både i samhället i stort och i kyrkan, antar jag, för att alla människor ska respekteras som de är.
    Sedan kan jag inte låta bli att hålla med UG om att det är svårt för kyrkan att göra något åt vad som sker i själavårdande samtal, eftersom det ofta inte kommer ut, till någons kännedom. Jag tycker A Wejryd var bra!

    • Ewa skriver:

      Tack Mona, det känns skönt att du upplever det precis så som jag tycker att det är – nämligen undantag. Att döma av twitterflödet verkar vissa tro att detta är regel snarare än undantag, och det gör mig ledsen eftersom Svenska kyrkan så väldigt tydligt har tagit ställning i den här frågan. så jag misstänker att kritikerna kanske inte ens sett programmet utan helt enkelt dömer utifrån förhandsdebatten…
      Ja, Wejryd var bra, trots lågmäld ton och inga pekfingrar. Men trots svårigheterna med åtgärder pga tystnadsplikten så menar han att det går att göra något åt – det viktiga är att inte vara tyst om man drabbas. Att prata med ansvarig biskop är alltid en framkomlig väg.
      Kul att du hörde av dig! Godnatt!

  2. Emelie skriver:

    Tror vi är många som de här dagarna kämpat för att visa att vi är en kyrka för alla, som välkomnar människor oberoende av sexuelläggning. JAg är glad för den storm av församlingar, pastorat och stift som lagt upp sina ställningstaganden på Facebook. Jag är så glad att vi är så många, många fler och det är tråkigt att vi inte får höras mer. Sedan har vi saker kvar att arbeta med, på många områden. Men jag är stolt över vår kyrka.

  3. Ewa skriver:

    Jag är också stolt, Emelie! Och vi är uppenbarligen många – det känns skönt och stärkande. Kanske kommer det ut något gott av detta, eller rättare sagt – det tycker jag att det redan har gjort! Kram på dej! E

    • Emelie skriver:

      Ja, denna massiva uppslutning bakom ”kärnvärdena” kärlek och människovärde har varit helt enorm. Församlingar i hela landet har mobiliserat. Jag tycker det är så vackert att jag nästan fäller en tår, blödig som jag är. Kram tillbaka!

Kommentera

