Låneord i valtider #blogg100 /75


Firar tre fjärdedelar av #blogg100 genom att låna Gustav Fridolins ord (i Expressen) på min blogg:

Partiet som säger sig värna landsbygden skickar pengarna som skulle gå till lokalt engagemang i kommunerna direkt till partikassan i Stockholm. Och fastän de blir kinkiga som griniga gubbar när brandmän eller sjuksyrror kallar deras politik för rasistisk, så är de snabba med att sätta etiketter på alla andra: Muslimer är vårt största hot. Eurovision är ”bögeri”. Romer är organiserade bedragare. Och alla vi som dristar oss till att säga emot är extremister.

Fridolin fortsätter om Sverigesdemokraternas valaffischer  och hur Jimmie Åkesson ler från väggen till orden ”Stoppa det organiserade tiggeriet”:

Det är en gräns som passeras. Vi har haft valaffischer i Sverige som slagit hårt förr. Men alltid mot politiska motståndare. Aldrig neråt, aldrig mot dem som är allra mest utsatta, inte mot dem som inte kan försvara sig.
(…) Men sparka inte på dem som ligger. Att ge sig på någon som inte kan försvara sig, är det sådant ni tycker ska vara svenskt?

Varför hitta på eget när nån annan säger det så bra. Kändes finfint att slänga valkuvertet från SD i pappersåtervinningen – där gör det bäst nytta, tycker jag.

Jag vet alltså vilka jag INTE vill rösta på – nu återstår att komma på vilka jag VILL rösta på…

Uppdatering:
Och förresten, SD, så finns det inget organiserat tiggeri – inte enligt Stockholms Stadsmission, i alla fall!

 

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Låneord i valtider #blogg100 /75

  1. Margaretha skriver:

    Jag tror att jag ska skicka tillbaka det. Kanske bättre effekt,de vet ju inte om det slängs eller behålls,

  2. Stina skriver:

    F! 🙂

Kommentera

