En liten, liten stund i solen #blogg100 /74


På vägen hem från jobbet mötte jag en äldre kvinna från vår bostadsrättsförening som hojtade glatt: ”Jag såg dig i tidningen!”. Och tidningen i det här fallet var UNT. Mycket riktigt, på en ganska dålig bild tagen i motljus fanns jag med mikrofon i handen och nämndes i bildtexten ”…Eva Almqvist, pressekreterare till vänster…”. Felstavat förnamn och ett uteblivet kommatecken som kan tolkas som att det handlar om mina politiska preferenser. Men jag stod alltså till vänster i bilden… 😉

Skärmavbild 2014-05-13 kl. 20.13.11Nå, jag var faktiskt med på bild både i Dagen och UNT (men bara i papperstidningarna så det är ingen idé att länka…;-). Det var från gårdagens release av biskopsbrevet om klimatet, när jag intervjuade de tre närvarande biskoparna: först ärkebiskop Anders och sedan biskoparna Antje Jackelén och Hans-Erik Nordin som båda varit med och författat texten.

Det händer ju otroligt sällan att jag syns på det här sättet, så det var ju lite kul att någon noterade det. Men tänk om det blev vardagsmat, eller till och med så illa att man behövde solglasögon och mössa på varje gång man gick ut? Jag går ju bredvid en halvkändis (ärkebiskopen) rätt ofta, och märker när folk noterar hans närvaro men försöker låtsas som det regnar. Eller den där blicken ”Nu ska jag passa på att säga några ord”. Själv går jag tämligen obemärkt förbi – och det är rätt skönt. Att betrakta i stället för att betraktas. Att kunna shoppa utan att någon noterar. Att inte förekomma på löpsedlar.

Men en liten, liten stund i solen var rätt trevligt!

 

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

