Från kosläpp till biskopssläpp #blogg100 /73


Igår var jag på kosläpp, idag präglades dagen av förmiddagens biskopssläpp… Nä, det var inte några instängda biskopar som släpptes ut en hage för att göra ystra krumsprång – men deras nytryckta biskopsbrev om klimatet kan väl föranleda ett och annat glädjeskutt. Hoppas vi!

På katedralcafét i Uppsala presenterade vi såväl biskopsbrevet som en nyskriven klimatbön, och delar ur en nysammansatt klimatkonsert som framfördes av kyrkokansliets personalkör med medverkan av sångarprästen Per Harling. Vi firade dessutom med klimatsmart havrekaka, ett recept som skickats in till den nyligen avslutade klimatrecepttävlingen där vinnaren ska koras den 21 maj i Västerås av biskop Thomas Söderberg. Puh, det var många upplysningar på en gång.

Nå, biskoparna har gjort ett gediget jobb, jag fick äran att intervjua dem idag på releasepartyt och biskoparna Anders, Antje och Hans-Erik svarade med den äran. Deras budskap är att läget är allvarligt men fortfarande går att göra något åt – men för att göra dem rättvisa, läs själv! Biskopsbrevet finns nedladdningsbart på biskopsmötets hemsida.

Och så kan du läsa deras debattartikel på Kyrkans tidnings webbplats när du ändå är i farten!

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

