Tack för besöket Småland #blogg100 /64


Har varit på besök i Åseda i Småland. Åker på småvägar uppåt igen mot Linköping där nattlägret ska slås. Tittar på skog och skog och skog och läser ortsnamn som Virserum, Älghult och Hultsfred på skyltarna.

Här bor säkert massor av trevliga människor, vi har nyss träffat några av dem på 40-årskalaset i Åseda. (Och jag åt btw tacos för första gången i mitt liv just i Älghult, typ 1989…). Här är säkert gudagott att vara. Och det är mycket möjligt att det är det här som är det riktiga Sverige; maken och jag hade en diskussion om det på vägen ner i morse.

Men jag kan inte tänka mig att bo här. Trots vackra hus (och billiga, jämfört med Uppsala), härliga gräsmattor, vackra skogar och – kanske – en närhet mellan människor som är sällsynt i storstan. Jag kan liksom inte se mig själv här.

Det är kanske lite synd tänker jag nu i skymningen när solen går ner över trädtopparna. Det är vackert. Men jag tackar för besöket och vinkar lite till Pippi Långström som just hälsade välkommen från en skylt utanför Vimmerby. I morgon fortsätter jag känna mig hemma i Uppsala.

20140503-203308.jpg

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

