Varför-kommunikation #blogg100 /59


20140428-234803.jpgÄr på KOM-dagar, dvs Svenska kyrkans årliga konferens för kommunikatörer i Svenska kyrkan. Eller, inte bara kommunikatörer, glädjande nog har en del präster hittat till detta forum också, och sakta sakta kanske det börjar gå upp för ansvariga på olika nivåer hur viktigt det är med kommunikation i dagens samhälle och dagens kyrka. En vacker dag kanske vi får se nån biskop och kanske till och med nån annan chef från kyrkokansliet än enbart kommunikationschefen här också?

Första dagen (av två) har varit riktigt bra, bättre än jag kan minnas på länge, Några saker jag tar med mig från dagen är:
– Kyrkiskan än svår för gemene man. Den underhållande filmen med den autentiska enkätfrågan ”Vet du vad en komminister är?” talade sitt tydliga språk. Roligaste svaret var nog: ”Planekonomi”.
– En av kommunikatörens viktigaste uppgifter är att ställa frågan ”Varför?” i tid och otid. Detta har jag visserligen tillämpat mycket länge men det var skönt att höra det även från en konsult. Och frågan fungerar såväl i intervjusituationer som med ärkebiskopar, det kan jag vittna om.
– Det är lika kreativt att leta och beställa en bild som att fotografera den.
– Det är inte fruktbart att prata om ”bra” och ”dåliga” bilder, för det beror helt på sammanhanget om de fungerar eller inte. Inställningen att kvalitén sitter i själva bilden är på väg bort, för om det var så skulle alla bilder se ungefär likadana ut. Det viktigaste är vilka känslor bilden väcker.

Fotografen Göran Segeholm inspirerade.

Fotografen Göran Segeholm inspirerade.

Två av tre föreläsare idag berörde mig djupt och fick mig att lyssna och ta in. Fotografen och bildläraren Göran Segeholm var underhållande men framför allt tycker jag han träffade mitt i prick i sina analyser (mycket har jag dessutom redan hört hemma av maken/fotografen). Jag hoppas att vi som organisation kan ta till oss av ett och annat. Coachen och kommunikatören Anna Almberg var en frisk fläkt som avslutade dagens föreläsningar, Jag önskar att våra avdelningschefer på kyrkokansliet hade hört det hon sa. Hoppas de får tillfälle nån annan gång!

Det finns mycket mer att berätta, men med detta säger jag godnatt. Somnar på 17:e våningen med utsikt över motorvägen. I morgon är en annan dag.

20140428-234818.jpg

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt, Möten och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

