Annorlunda gudstjänst #blogg100 /39


 

Diamanta Huuczko dansar i Uppsala domkyrka på romernas nationaldag.

Diamanta Huczko dansar i Uppsala domkyrka på romernas nationaldag.

Firade romernas nationaldag ikväll, med en ekumenisk högtidsgudstjänst i Uppsala domkyrka. Plötsligt var de inne i värmen, några av de gatumusicerande romerna som vi ser dagligen på gågatan, utanför ICA och vid stationen. Har väl lagt en slant i muggen då och då (fast man har ju så sällan cash nuförtiden…) och mött en tacksam blick som följt mig inombords tills jag fått annat att tänka på.

Men nu var de här, i vår mitt, inne i värmen när det höstligt kalla regnet strilade utanför kyrkan. Och det var för deras skull som gudstjänsten firades. Ärkebiskop Anders predikade, integrationsminister Erik Ullenhag (står till höger i bilden ovan) talade och romerna själva, de spelade, dansade, bad böner, läste dikt och sjöng sin nationalsång på kelderash (tror jag). Det var en helt okej gudstjänst, fast med ovanligt många applåder.

IMG_0162Och ovanligt många dröjde sig kvar i kyrkan när gudstjänsten var slut. Då stegade kvinnorna Huczko fram och fortsatte dansa alltmedan gudstjänstdeltagarna drog sig framåt i stället för utåt och ställde sig gungande och sjungande runt de dansande, och  glädjen värmde oss frusna (det är förskräckligt kallt i domkyrkan!). Och om jag bara fattade varför det inte funkar att lägga ut min mobilfilm så skulle du ha kunnat se och höra en snutt här också…

HÄR KAN DU LÄSA MER om varför nationaldagen firas, om försoningsprocessen mellan Svenska kyrkan och romerna, om ett upprop för rättvisa och värdighet för romer och om hur du kan stödja romer som lever i utsatthet i Rumänien.

Själv vet jag att det blir svårt att titta bort nu när vi gungat i takt tillsammans, och jag till och med vet vad några av dem heter.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt, Möten och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

