Bara nio veckor kvar #blogg100 /38


Snart midnatt och dags att sova. En fullmatad dag är till ända och avslutades på bästa tänkbara sätt. Vi har just nu vår terminsträff, ett dygn från lunch till lunch, med alla pressekreterare i stiften och på nationell nivå. Ett nätverk av stor betydelse för allas våra jobb – vi bollar och rådgör och informerar och inkluderar och lyssnar och klurar och hjälper. En viktig grupp, som jobbar nära biskoparna och har bra koll på omvärlden.

Ibland bjuds vi hem till biskopen på våra träffar ute i stiften, och det är alltid lika trevligt. Ikväll blev vi väl trakterade hos ärkebiskop Anders, i ärkebiskopsgården i Uppsala. Han är en lysande värd och underhöll oss alla med anekdoter och historiska betraktelser, men också ett fint tal om pressekreterarnas betydelse. Och ja, jag blev rörd.

Det är bara nio veckor kvar nu, berättade han. Snart är han pensionär, och han log så gott vid tanken. Men BARA NIO VECKOR kvar tänker jag och vet att jag kommer att sakna honom. Mycket.

Han är så bra, vår ärkebiskop. Han sitter inte på några höga hästar, han ser människor i ögonhöjd. Han bjuder på sig själv. Och när alla druckit ur kaffet tar han fram psalmböckerna, vi sjunger en kvällspsalm och ber en bön och går till nattens vila med frid och ro i kroppen. Det känns gott.

 

God middag med pressnätverket hos ärkebiskopen ikväll. I det vackraste, väldigt gröna rummet. Kollega Miriam från Strängnäs höll tacktalet.

God middag med pressnätverket hos ärkebiskopen ikväll. I det vackraste, väldigt gröna rummet. Kollega Miriam från Strängnäs höll tacktalet.

 

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

