En bruten ängel #blogg100 /36


En bruten ängel - Courage!

En bruten ängel – Courage!

Det blev ju en konstig dag igår, med många funderingar om liv och död och allt däremellan. När jag skulle lägga mig för natten, råkade jag stöta till min vackra, kaxiga ängel ”Courage” som står på sängkanten. Den står där för att påminna om att jag är under Guds beskydd på natten, och på morgonen försöker jag sträcka på mig likt henne – i visshet om att jag är älskad och värd att älskas.

Men igår föll hon i golvet och bröt av armen. Min modiga ängel är enarmad och hur ska det nu gå med kuraget? Det kändes symboliskt att det hände just igår, i spåren av alla dödsbud går ingen av oss opåverkad. Döden bryter ner.

Vi pratade om det idag på fiket, jag och min ”låtsaskusin” (komplicerat) som inte setts på många år men nu blev det äntligen av. Vi befinner oss i samma skede i livet, med vuxna barn, och uppdaterade varandra om oss själva och arvingarna – ett samtal som började i dödsbuden men slutade i liv(et). Som alltid blev delandet innerligast i berättelserna om det svåra vi hanterat, men klarat av. I ganska rask takt tog det två timmar… ändå hann vi förstås inte allt…

Jag ska nog försöka laga ängelns arm, den går säkert att limma fast. Men då får sprickan påminna om att ingen är perfekt, att vi alla har defekter, men ändå är värda att älskas. Att vi är bara människor, och mänskliga, men har rätt att sträcka på oss i vetskap om att livet sårar men livet segrar också. Det vill jag tro.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu, Möten, Relationer och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

