En pressekreterares 1 april #blogg100 /32


Vissa dagar känns det tydligare än annars att jag gjort nytta. Idag var en sån dag. Ändå märks dagens arbete inte särskilt mycket utåt, för det har mest handlat om förberedande arbete. Uppdrag granskning är till exempel på gång för ett program i maj, och TV4 granskar sanningshalten i ett rykte om Svenska kyrkan. Bland annat.

Jag och kollegorna letar rätt på fakta, hittar talespersoner, fixar fram underlag, hjälper till med budskapsformuleringar, förser reportrar med researchmaterial, samarbetar med webbkollegorna så att relevant information läggs ut på webben, reder ut trassligheter, bokar intervjulokaler, tar reda på omständigheter kring intervjuer – you name it.

Ibland gör vi ett så bra jobb att nyheten dör – det visade sig att reporterns tes, eller utgångspunkt för det tänkta reportaget eller nyhetsartikeln inte höll, helt enkelt. Vi har kunnat lägga fram bevis åt ena eller andra hållet.

Ibland visar det sig att det vi trodde var en skitsak är en jättegrej. Då blir det full fart. Vi måste ju gissa ibland, och göra bedömningar utifrån okända fakta, och då är det inte så konstigt om det dyker upp nåt som vi inte kunnat förutse.

Men där var vi inte idag. Förutom en intervju i morgon är det fortfarande relativt gott om tid till skarpt läge. Idag har vi jobbat parvis, och har ett gott samarbete i pressteamet. Känns tryggt.

Vi har också placerat en debattartikel, denna gång i Göteborgs-Posten. Den har rubriken Sluta med galenskapen och ta ansvar för klimatet – det är ärkebiskop Anders Wejryd och Filippinernas klimatkommissionär Yeb Sano som blivit oroade av den andra rapporten som just släppts från FN:s klimatpanel, IPCC.

Och så har jag skickat ut ett pressmeddelande med nyheten att Desmond Tutu och hans dotter Mpho Tutu blir Svenska kyrkans gäster under bokmässan i höst. De har skrivit en bok tillsammans, om förlåtelse.

Och till detta hör naturligtvis länkar ut i sociala medier, för att inte tala om internt förankringsarbete och informerande åt olika håll och kanter… Det tar sin lilla tid, det också!

Visst ja, en stor nyhet som inte genererade mer jobb för mig än att hålla koll på mejlboxen var ju biskopsvalet i Lund – någon minut i 14 kom beskedet att Johan Tyrberg valts till biskop med förkrossande majoritet: hela 71 procent av rösterna. Så då fick vi ju surfa runt lite och kolla hur nyheten togs emot. Och det var inget aprilskämt, Tyrberg är verkligen vald.

LEDljus.PNGMen några aprilskämt blev det ändå från den kyrkliga världen. Ett av de roligare tycker jag var det om biskopsporträttet i Strängnäs stift. Och det som kom från Västerås stift via mejl (kan alltså inte länka) med en jovialisk biskop Thomas hållande ett LED-ljus som ska ersätta alla stearinljus av säkerhetsskäl… Kul att biskoparna vågar bjussa på sig!

Japp, det var den här dagen, det.

Nu återstår bara innebandymatchen AIK-Storvreta. Det blev just 3-4 borta i Solnahallen, en period kvar och jag håller koll via webben. Tack TV4 för gratis livesändning!

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

