Fotboll – folkfest eller på liv och död? #blogg100 /31


Igår sjöng jag idrottens lov. Men medan jag satt på Fyrishov och njöt av fullsatt arena och härlig stämning i en intensiv match fjärran från våld, dog en man, en fotbollssupporter, i Helsingborg. Misshandlad strax före en match han åkt ända från Stockholm för att se.

Ja, ni vet ju. Alla vet ju idag. Och då kändes det först bra med rubriken ”Black Army stoppar ‘Hata Göteborg’-tröja”. Inför kvällens match mot Göteborg, stoppade AIK:s supporterklubb försäljningen av tröjor med texten ”Vår plikt i livet – hata hata hata Göteborg”. Men tydligen är stoppet tillfälligt.

”Det var inte riktigt läge att sälja såna idag”, tyckte ordföranden, och fortsatte: ”I dag är ingen dag för hat”.

I dag, undrar jag, bara i dag? Finns det någon dag för hat??? Läs gärna resonemanget i artikeln kring begreppet hat som en ”jargong i en fotbollskontext”. Jag hittar inte ord för dårskapen.

Skärmavbild 2014-03-31 kl. 21.45.19Det är väldigt sällsynt, här i Sverige, men igår var andra gången en fotbollssupporter fått sätta livet till för att han håller på ”fel” lag i en viss situation. Och idag är det många som haft detta på känn. Som berättar i media att de bara väntat på att det skulle hända igen. Så den 30 mars gick till historien som en svart dag för fotbollsälskarna. Men hur kunde det bli så här om ”alla” visste?

Medan jag sitter här och skriver plingar mobilen för varje mål i några matcher jag följer via en app. Dyster rapportering: mitt Elfsborg förlorade med 2-1 mot Åtvidaberg. Och jag minns vad negativa resultat kan göra med människor. Minns när jag satt på läktaren i Borås, framför en pappa, en bortasupporter, som levde sig så starkt in i matchen att han fullständigt glömde att han hade två barn med sig, och betedde sig bortskämt, väldigt ilsket och väldigt barn omoget. Som öste okvädingsord över de gulklädda spelarna och oss som hejade på dem. Som slog till mannen framför honom (min kompis) i huvudet, fly förbannad för att Elfsborg (helt felaktigt, förstås!) tilldömdes en straff, och när den satt där den skulle blev så ännu mycket mer förbannad att han rusade bort från läktaren, totalt ointresserad av barnen som satt kvar, ledsna och övergivna.

Det finns fler exempel bara från min begränsade erfarenhet från de allsvenska fotbollsläktarna. Efter bara några gånger på Stockholmsarenorna blev olusten större än lusten att se matchen live, och det kändes tryggare att se den på tv. Men jag minns också ett mycket hett derby i Liverpool, med en sjungande publik i närmast religiös extas och trots att det ena laget (naturligtvis) förlorade fanns ingen anledning till rädsla utanför på gatorna. Det var folkfest i regnet, och olika supportrar delade taxi med varandra därifrån.

Vad gör idrotten med oss? När folkfesten övergår till en kamp på liv och död… Visst är det (väldigt) viktigt med regler och polisövervakning, men nånstans måste det också handla om sunt förnuft och medmänsklighet.

Det blir inga matcher om det inte finns motståndare, låt oss heja på vilka lag vi vill och gråta när de förlorar och fira när de vinner – men det är trots allt inte tillvarons yttersta mening och mål.

Idag kan vi bara omsluta den dödade mannens familj med alla goda tankar och all omsorg som finns. Må de finna tröst.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt, Berörd och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

