Åsikter ska respekteras – beslut likaså! #blogg100 /24


Först av allt är jag jätteglad för att Storvreta IBK efter en fruktansvärt och onödigt spännande match står som segrare efter den sjunde och avgörande kvartsfinalmatchen mot Mullsjö (jag pratar alltså innebandy här). Nu hämtar vi andan och ser sedan fram emot en semifinalomgång med AIK som motståndare.

Sedan måste jag lägga till en reflektion efter att ha tagit del av det myckna bloggandet, kommenterandet och twittrandet efter  gårdagens reportage i SvD om det homosexuella paret i Kinna. Jag tycker för en gångs skull att tonen har varit ganska modest men visst är det många som är upprörda över kyrkoherden som intervjuas i reportaget. Han blir rätt hårt åtgången, och vissa skäms över att sådana som han får representera vår kyrka. Jag är själv upprörd, inte i första hand över hans åsikter, utan över hans agerande. Visst, jag håller inte med om åsikten att homosexualitet är något som bör åtgärdas eller botas genom bibelläsning och förbön. Men framför allt bryter han mot det som kyrkan i demokratisk ordning har beslutat – i det här fallet att vi INTE ska skuldbelägga eller försöka omvända. Det beslutade kyrkomötet 2005, och som präst i den kyrkan tycker jag att man ska respektera det beslutet. När någon bryter mot det, tycker jag det är rätt att lyfta upp det i ljuset.

Men det ger oss inte rätt att kärlekslöst slå på varken honom eller någon annan. Det blir så fruktansvärt motsägelsefullt när människor som säger sig vara kristna slår hårt (ibland fult) mot dem som tycker något annat än en själv. Jag har sett och hört mycket som står i bjärt kontrast mot den tro vi säger oss leva i. Det finns intolerans i alla åsiktsläger. Många, många gånger undrar jag ”Vad skulle Jesus gjort?” och kan bara dra slutsatsen ”Inte så där, i alla fall”. Men det är ju alltid lättare att se de fel som andra gör än de man själv gör.

Jag har idag haft en lång mejlväxling med en person som sorgset berättar att hen blir hopbuntad med homofober och hatbrottsförövare bara för att hen tror att Gud hade en särskild tanke med att skapa människorna till just kvinnor och män. Som brottas med sin egen övertygelse och har valt en väg som uppenbarligen inte respekteras av alla, och jag tycker mig ana att respekten kanske är lägst hos dem som mest högljutt själva kräver att bli respekterade.

Jag vill inte sälla mig till dem. Jag vill föra ett respektfullt samtal med människor som tycker något annat än jag själv. Jag vill inte kränka någon, men inte heller bli mobbad för det jag står för, för mina livsval, min tro eller övertygelse. Jag vill inte bli påprackad någon annans övertygelse, bara för att vi har samma kristna tro eller tillhör samma kyrka. Jag vill ibland bli vägledd, men utifrån inställningen att jag ska hitta fram till en egen övertygelse som håller både inåt och utåt. Jag vill inte få något bankat i huvudet utan att få tänka själv.

Men åsikter är en sak, och demokratiskt fattade beslut en annan. Jag kan respektera präster som inte vill viga homosexuella (eller för den delen heteropar) av någon anledning, för rätten att avstå har enskilda präster haft i långliga tider i Svenska kyrkan. Så har kyrkomötet beslutat, i demokratisk ordning. Och vem vill förresten bli vigd av en präst som tvingas att utföra en vigsel mot sin vilja? Inte jag, i alla fall. De har ingen vigselskyldighet, så låt dem slippa. Trampa inte på dem.

Men när präster/själavårdare agerar för att omvända från homo till hetero, eller ”bota”, eller skuldbelägger genom uppmaningar att bete sig mer maskulint och undertrycka sin sexualitet – då handlar det om något annat än åsikter. Jag tycker verkligen att det är högt i tak i Svenska kyrkan, och att vi oftast ger varandra stort utrymme att tänka fritt och olika. Men beslut som har fattats av oss själva genom våra förtroendevalda i våra högsta beslutande organ måste vi respektera. Och till de besluten hör att inte skuldbelägga homosexuella eller försöka omvända eller ”bota”. Det är en ordningsfråga, inte en åsiktsfråga.

Anser jag, högaktningsfullt.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Åsikter ska respekteras – beslut likaså! #blogg100 /24

  1. Margaretha skriver:

    Ett bra tillägg

  2. Vittne skriver:

    Mycket bra skrivet om åsiktsfrihet, att inte slå på varandra osv! Tack!

    Dock – vi behöver öva på källkritik. Jag vet – efter åratal nära och i kyrkoherdens och församlingens arbete och liv – att den artikeln är just precis ett sådant påhopp du talar om. Den är starkt vinklad och tom lögnaktig. Den har orättvist fördärvat ryktet av en församling som bedriver ett fantastiskt arbete – särskilt bland ungdomar. Att det skulle ha förekommit förbön i syfte att bota eller omvända homosexuella är ren lögn! Inte heller undervisningen, åsikten eller andan rymmer ens tillstymmelse av det. Läs artikel nedan. Ibland – ofta? – är det tron, kyrkan och kristenheten som är de påhoppade i massmedia. Faktiskt mer och mer. Källkritik!!

    http://www.varldenidag.se/nyhet/2014/03/26/Uthangd-kyrkoherde-kritisk-till-SvD-text/

    • manderia skriver:

      Usch vad tråkigt när det blir så! Om jag har bidragit till hetsjakten är jag uppriktigt ledsen, men principresonemanget kvarstår. Jag vet att förbön för omvändelse till hetero granskas ingående just nu av andra reportrar. Om/när det förekommer ett skuldbeläggande av homosexuella som får lida för att människor inte kan respektera deras läggning, så menar jag att det ska lyftas upp i ljuset och granskas ordentligt.
      Sen gläder det mig om det är som du skriver, att det finns ett bra arbete bland ungdomar i Kinna. Då kan ni säkert gå stärkta ut ur det här, även om det är besvärligt. Gud välsigne er!

      • Vittne skriver:

        Den principen tycker jag du absolut ska hålla fast vid!! För det är viktigt. Men just därför är det också så viktigt att titta ordentligt och förstå och det är det jag tror du menar. Och Inte som författaren på SvD:s gjorde. För i debatten som är nu, har ju fokus flyttats från hatbrott, misshandel och vandaliseringar till biskopar o kyrkoherdar. DET kan väl inte va det bästa för Roy och Håkan? Du skrev väl oxå ungefär så. Vi måste värna om varandra nu och Håkan o Roy är välkomna till kyrkan! Framför allt kan de få bra stöd, är jag säker på. Så hoppas det snart stormar lite mindre kring oss och blåser på mer på brotten som ju måste bli lösta!

        Tack, tack! Vi går definitivt stärkta ur detta! Men vi ber att alla unga vill komma tillbaka , att de inte får påtryckningar hemifrån. Vår församlingspedagog fick vara så god att spela in under en andakt i en grupp med lite äldre barn. Undrar om det blir mer av den varan nu. Men vi klarar det nog, med lite hjälp från ovan (då menar jag Gud -inte SvD ;)).

        Så tack, och Guds fred önskar jag dig och dina sammanhang!

Kommentera

