May we proudly present… #blogg100 /12


Projektkartan2

Blir stolt och glad när jag ser Svenska kyrkans nya projektkarta som beskriver och ger goda exempel på vad och hur vi jobbar med olika projekt i stora delar av världen.

Svenska kyrkan arbetar med utvecklingssamarbete, katastrofinsatser och påverkansarbete över hela världen. Jag har sett en del av det med egna ögon och det finns så mycket att ta till sig och förmedla. Vi möter människors blick, vi vill lyssna och ge röst, och jag blir glad när jag ser bilderna på projektkartan – för här finns många ögon att möta. Det är inga nedslagna blickar och passiva offer, det är människor som befinner sig i en utsatt situation men som med rätt stöd och hjälp hittar vägar genom och ut ur det utsatta.

Men framför allt handlar det inte (längre) om givare och mottagare utan om ett delande. Kände det så ofantligt tydligt på min senaste resa med ärkebiskopen, till Pakistan. Syftet med resan var att ta del av situationen för den utsatta kristna minoriteten i landet, och alla vi mötte gav så starkt uttryck för sin glädje över att ärkebiskopen med delegation var där – det gav dem självförtroende, styrka, glädje. Och vi upplevde precis samma sak! Alla behöver vi stöttning, bara med olika saker.

Den glädjen och samhörigheten vi kunde dela i Pakistan bär jag med mig länge, länge. Att få vara en del av det internationella arbetet ger mening åt både mitt liv och mitt arbete inom kyrkan.

Pakistan (112x)

Ärkebiskop Anders välkomnas varmt till Pakistan av biskopen i Raiwind, Samuel Azariah och många skolbarn i ett proffsigt kulturprogram med musik, regionala klädedräkter och framträdanden av olika slag.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu. Bokmärk permalänken.

Kommentera

