Spännande jobb #blogg100 /11


Det finns ju dagar när jag undrar vad jag ska bli när jag blir stor, och dagar när jag helst av allt vill göra något annat och dagar när jag tycker att jag har världens bästa jobb.

Idag var ingen av just de dagarna, inte renodlat i alla fall. Snarare en mix av alltihop. En dag knökfull från början till slut, med allt ifrån egna framtidsfunderingar och planering för publicerande av Svenska kyrkans medlemsstatistik, till budskapsworkshop om klimatfrågorna. Och frågor via pressjouren.

Det är ibland väldigt stressande och ibland väldigt stimulerande med alla de tusen frågor som kan dyka upp i mitt arbete – högt och lågt, smalt och brett.

Plötsligt hade jag nån från Stockholms näringsliv i luren, som ville veta att Svenska kyrkan verkligen har tillstånd för att köra runt med en Food truck i Stockholm , för hon hade sett på Twitter att vi har en sån satsning nu i Fastekampanjen. Jag kunde lugna henne med att den vi har anlitat har ett sådant tillstånd sedan länge, och att det inte är vi själva som står för tillståndet.

Sen var det någon från Kalla fakta som ville ha en aktieägarröst angående Stora Enso och barnarbete i Pakistan. Det ordnade kollegan K med den äran, ett framträdande i TV4 Nyheterna i kväll.

På lunchen diskuterade vi bildrättigheter på Instagram och Flickr sådär i förbifarten och sen läste jag klimattexter för brännande livet för att kunna leda ett intensivt tvåtimmarsmöte om hur Svenska kyrkan bör kommunicera klimatfrågan. Efterarbetet blir också intensivt, känner jag – ett budskapsdokument som säkert kommer att nagelfaras av många. Och förhoppningsvis uppskattas. Men vad vet jag om koldioxidutsläpp och försiktighetsprincipen?

Ja, så kan en dag på kyrkokansliet se ut. För mig. Jag lär mig hela tiden något, oftast lite om väldigt mycket. Och ibland också mycket om en del. Det är spännande, om inte annat.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu. Bokmärk permalänken.

Kommentera

