Torsdagar i svart #blogg100 /6


TiBPå torsdagarna försöker jag komma ihåg att klä mig i svart och sätta på mig knappen på bilden. Idag kom jag ihåg. Kampanjen Thursdays in Black startades av Kyrkornas Världsråd (KV) på 1970-talet som en stillsam protest mot sexualiserat våld mot kvinnor – främst i krig och konflikter.

I samband med generalförsamlingen i Busan i höstas väckte KV nytt liv i kampanjen och utlyste konferenstorsdagen som en dag att klä sig i svart – förhoppningen är att vi alla ska arbeta mot attityder som orsakar våld och våldtäkter. 

40 år efter kampanjstarten är detta mer aktuellt än någonsin, även i Sverige, och det gör mig förbannad att kampanjen behövs. Det är tyvärr hur lätt som helst att hitta ett otal exempel om man googlar en stund.

Och då är det ändå bara de fall som kommer till medias kännedom och/eller tas upp för rättslig prövning. Men inte ens vid en rättslig prövning kan man lita på att drabbade kvinnor behandlas rätssäkert.

Frågan om ett ”nej” är ett ”nej” är märkligt nog alltid aktuell. Det behövs nog betydligt mer än stillsamma protester.  

To be continued…

Sluta utgå ifrån att männen är dumma (artikeln är från i höstas, men läsvärd)
Sänkt skadestånd för smygfilmat sex (nu ska det upp i Högsta domstolen – jag håller tummarna)

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

