Dagen idag


Den här dagen känns så där. Undrar över min plats i tillvaron, undrar över nuet och framtiden. Är jag på väg att bli en gnällkärring? Blir trött på allt gnäll runt omkring mig, men förmodligen är jag likadan själv och det gör mig ännu tröttare. Hur vänder man (blad, höll jag på att skriva…) trenden?

Så avslutades morgonbönen på jobbet med Psalm 791, Du vet väl om att du är värdefull, en sliten gammal klassiker från ungdomsläger jag varit på och som jag slutat höra orden i. Men just idag: ”…det finns så många som vill tala om att du bör vara si och så. Gud själv accepterar dig ändå, och det kan du lita på”.

Litar också på bästa vännen L, sms-kontakt med peppning, varm kram och en fast tro på att vi båda gör skillnad nånstans. Och så lyfter jag blicken och tar med mig Johanna Koljonens hoppingivande krönika i dagens DN i dagens utmaningar. Just idag behövde jag hoppet som hon förmedlar.

”Jag kände som jag ofta gör med experter och aktivister att de trots allt inte drivs av blind desperation. De drivs av den kittlande känslan att oddsen är svåra men inte omöjliga, av att varje persons insats är av avgörande betydelse nästan oavsett vilket problem, globalt eller lokalt, man tagit sig an. Det enda som faktiskt skrämmer dem är vi som vänder världen ryggen.”

Kanske ska jag kunna ta mig igenom den här dagen också.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dagen idag

  1. Margaretha skriver:

    Du är av stor betydelse för många(gör skillnad) mig, dina syskon
    din familj – dina vänner kan jag inte räkna upp de är för många.
    Vi kan också göra killnad för msk. som inte vet om att det är just jag eller du. När vi delar med oss de sämre ställda i livet.
    Det kan trösta mig när jag kan känna som du. Kram

Kommentera

