Politik i kyrkan?


”…gör det mig illa berörd att man idag valt att återigen politisera gudstjänsten i samband med riksmötets öppnande genom att upplåta delar av gudstjänsten åt att låta en imam och en rabbin predika inför församlingen” skriver Jimmie Åkesson på SvD Opinion.

Frågan är vem som politiserar gudstjänsten. Eller rättare sagt, jag tycker att det är han själv som gör det. Därför glädjer det mig extra mycket att han får svar på tal på SvD Opinion i dag:

”Den kristna värdegrunden som är en betydande del av vårt samhälle får inte kapas av Sverigedemokraterna för att användas i grumliga politiska syften. Initiativet att ha en mångreligiös gudstjänst är värdefullt i tider som dessa då det inte är en slump att hatbrott mot muslimer ökat med hela 40 procent (enligt Brottsförebyggande rådet), samma år som Sverigedemokraterna med sin uttalat islamfientliga valkampanj tog sig in i riksdagen.”

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Politik i kyrkan?

  1. Margaretha skriver:

    Nej JÅ eller någon anna ska inte politisera gudstjänsten.
    Men, jag tycker att om det ska vara en gudstjänt i sv. ky
    (som ju då är frivilligt att gå till eller hur?) så bjuder kyrkan på en kristen Gguudtjänst. Det är ju kyrkans uppgift.
    Nu ska ju inte, om jag förstått rätt, de två inbjudna predika, utan läsa texter ur psaltaren, då känns det i alla fall rätt ok.
    Jag tycker att vi på andra sätt ska medvberka till att minska hatet mot muslimer och andra grupper. Predikas Guds ord i kyrkans gudstjänst
    rent ch klart, så kanske JÅ ändå får anledning att kritisera.
    Gudstjänst är gudstjänst den ska inte vara s.k. politisk korrekt åt något håll.

    • manderia skriver:

      Nej, en gudstjänst ska naturligtvis inte vara politiskt korrekt bara för att vara politiskt korrekt (vad nu det är – egentligen?). Men att ge utrymme för människor av annan tro eller kultur eller hudfärg än vår egen handlar inte om politisk korrekthet, det är ju helt i enlighet med vad Jesus själv predikade.

  2. Pelle skriver:

    ”Den kristna värdegrunden som är en betydande del av vårt samhälle får inte kapas av Sverigedemokraterna för att användas i grumliga politiska syften.”

    Muslimerna Mehmet Kaplans och Yasri Khans ord framstår som en freudiansk felsägelse. För när en _imam_ deltar i _kristna_ gudstjänster, vem är det då som har kapat dem?

  3. Lars Cornell skriver:

    Jag håller med Margaretha.
    Den svenska kyrkan och kristendomen förlorar på att politiseras och sekulariseras. Det är redan otydlig och det är svårt att veta vad den står för.

    Särskilt svårt är det att förstå att Sverigedemokraterna, som står kristna värderingar nära och ofta är kristna i sin tro, så hårt kritiseras av just kristna företrädare.
    .

    • manderia skriver:

      Ja, det är väl en sak som SD och Ku Klux Klan har gemensamt i så fall. Att man kallar sig kristen betyder väl inte per automatik att allt man gör och uttrycker är okej.

      • Lars Cornell skriver:

        ”Ku Klux Klan” – nu sänkte du verkligen debattnivån till en föraktfull nivå.

        Att SD har en värdegrund som i många avseenden liknar den Kristna gör dem kanske till de största konkurrenterna.

        Jag är inte sverigedemokrat, men jag tycker om fair play och sunt förnuft. Och jag tycker inte om mobbning i någon form ej ens bland vuxna.
        .

  4. manderia skriver:

    Att låta företrädare för andra religioner läsa texter ur Psaltaren i en gudstjänst (du har rätt mor, de skulle inte predika) – hur kan det vara att politisera? I min värld kallas det religionsdialog, och är ett uttryck för att man respekterar varandra och varandras tro. Kan man göra det, och ge utrymme för andras övertygelser, så finns en bra grund för samarbete över religions- och kulturgränser i vårt samhälle. Det finns så ofantligt mycket tokigt som SD-företrädare har sagt i media om människor från andra kulturer, som jag skulle kunna länka till för att ge bra exempel, men jag vill inte förmedla det genom min blogg. Människovärdet måste stå högst – oavsett hudfärg.

  5. Lars Cornell skriver:

    Jag förstår inte vad hudfärg har med den här debatten att göra.
    Det Sverigedemokraterna framför är att att vårt samhälle bygger på solidaritet och en känsla av gemenskap. I ett mångkulturellt samhälle riskeras sådana samförstånd och solidaritet och revirbildning och konflikter uppstår. USA är ett sådant exempel, Iran, Sudan, Cypern och Irland är andra sådana exempel.

    Både biskop Brunne och CDU Angela Merkel har uttalat likartade åsikter.

    Du har rätt i att många från SD uttryckt sig tokigt. Om vi avskaffar SD kommer de tokstållarna att tillhöra (KD) och (M)
    .

    • manderia skriver:

      Den här diskussionen har vi haft förut, Lars, och inte heller då nådde vi samförstånd. I rest my case.

      • manderia skriver:

        Noterar förresten att du tog illa vid dig av kommentaren om KKK. Den enda jämförelse jag gör är att de säger sig stå för kristna värderingar (vilket f ö massmördaren i Norge också hävdar att han gör). För mig spelar det ingen roll vilken respektabel religiös (eller politisk) övertygelse man har – om man inte respekterar alla människors lika värde, är den övertygelsen inget värd.

Kommentera

