Avståndstagande


Det ringde en journalist idag och frågade om det är många journalister som har frågat om Svenska kyrkan gör nåt avståndstagande från Norgeterroristens handlingar – utifrån att han beskriver sig själv som kristen och har ett kors på framsidan av sitt manifest. (By the way, Bitte Hammargren skriver intressant om detta i SvD 27 juli:När terroristen är blond och kristen”).

Svaret på frågan är nej. Inga journalister har frågat om det. Då frågade han varför. Och jag svarade ”det vet inte jag, fråga dem”.

Men vi var beredda på frågan. Om al-Qaida gör nåt så får ju alla muslimer stå till svars direkt. Det kunde varit helt logiskt att om en kristen terrorist gör nåt fruktansvärt så får alla kristna stå till svars. Men enligt massmördarens egen skrift så använder han kristendomen som en kulturell plattform i sin kamp mot islam, och uttrycker tydligt att han inte har en personlig kristen tro. (By the way, Anders Gustafsson skriver intressant om detta i Dagen 26 juli:Jag har ingen relation till Jesus”).

Jag tycker att det vore att slå in öppna dörrar, om vi gick ut med avståndstaganden. Norgemördaren är väl (just nu) världens mest hatade man, vem bryr sig om ifall en biskop i det här läget går ut och säger självklarheter. Men jag dristar mig också till att tro att varje tänkande människa förstår att kyrkan inte på något sätt står bakom denne persons avskyvärda handlingar. Ingen kan väl förknippa det han gör med den tro som predikas och praktiseras i Svenska kyrkan idag. Eller hur?

Ja, nåt sånt, och lite till, sa jag i en bandad intervju som sänds i P1 på lördag. (Och blir det konstigt redigerat så är det det här jag menar…)

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt, Just nu. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Avståndstagande

  1. Margaretha skriver:

    Många som t.ex. bär ett kors som smycke i dag har ingen personlig tro på Jesus – är ej troende kristen.
    När jag var ung och hade ett kors på mig så var det en bekännelse.
    Så det i säg säger ju inget i dag även om krsitna som bär korset önskar att det var en kristen bekännelse.
    Det verkar som du svarat klokt..

  2. manderia skriver:

    Jag tycker det är helt okej att använda korset som ett vackert smycke – men visst är det hemskt att det används på ett antirasistiskt, antidemokratiskt och våldsamt manifest. Ändå tycker jag att det står för honom, det kan ju inte kyrkan eller kristen tro lastas för.

Kommentera

