”Värsta prästerna” säljer…lösnummer


Det finns präster som inte kan hålla styr på sina lustar (eller vad det nu är) och efter en månads granskning har nu en kvällstidning lyft upp det allra snaskigaste och publicerat en lista över Sveriges värsta kragbärare. Jag vet ju att de är undantag, och jag vet att de allra flesta som ”allvarligt har skadat det anseende en präst bör ha” också får ett rättmätigt straff, till exempel att bli av med kragen. Men så finns det några som får fortsätta som präster, och det ifrågasätts – med rätta.

”Det bästa skyddet mot sexuella övergrepp är att bryta tystnaden” säger ärkebiskop Anders Wejryd i vårt pressmeddelande och i intervjuerna. Så det gör vi. Vi sopar inte under mattan, vi lyfter upp skiten i ljuset, so beat it. Men det är påfrestande att se, höra, läsa om det. Jag blir beklämd.

Kvällstidningen har intervjuat en tjej som utnyttjats i sex års tid av en präst. Han har tvingat sig på henne, skickat osmakliga bilder på sig själv och det gör ont att läsa om det. Enligt Svenska kyrkans riktlinjer ska vi 1. ta hand om de drabbade, och 2. polisanmäla så fort det finns misstanke om brott. Därför finns det sedan 13 år två kontaktpersoner i varje stift, en kvinna och en man, för att stödja de utsatta och hjälpa dem i eventuella processer. Men också för att bryta tystnaden och skapa en atmosfär som gör det möjligt att lyfta dessa svåra frågor i våra kyrkliga sammanhang. Det är så oerhört viktigt att berättelserna ges plats och att vi lyssnar.Det är uppenbart att riktlinjerna inte alltid följs. Då ska även det lyftas upp i ljuset, självklart. Men – rätta mig om jag har fel – varför har jag så svårt att tro att kvällstidningen har de utsatta för ögonen när redigeringen görs för att sälja lösnummer? Mår de drabbade bättre av sensationsrubrikerna? Skönt att det finns fler medier, som lyfter saken utan att snaska. Fortsättning följer.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu. Bokmärk permalänken.

Kommentera

