En dag – två perspektiv


Dagen har gått från det stora formatet till det lilla, från biskopsvigning med 1200 personer i Uppsalas pampiga domkyrka till sinnesrogudstjänst med 30 personer i Nykvarns lilla kyrka, närmsta granne med ICA i samhällets centrum.

På den första jobbade jag, och stod till tjänst för fotografer och journalister (”Vad heter den tanzaniske biskopen? Vem är det som sitter bredvid NN? Hur många personer är det i kyrkan? etc), men den här gången var det ovanligt lugnt. Kunde lyssna på nästan hela ärkebiskopens vigningstal/predikan, och ta emot nattvarden i en god känsla av högtidlighet och feststämning.

På den andra var jag inte i tjänst, och kunde ostört lyssna på Ronnys berättelse om hans kamp mot den destruktiva kärleken till alkohol. Det var varm gemenskap, vacker pianomusik, diktläsning, innerlig solosång, vi fick tända ljus och skriva förbönsämnen. Jag tog emot ”korset som en påminnelse om Guds kärlek” i form av olja på min panna. Och fick träffa en vän från förr.

Det blev en god dag, denna söndag med temat ”Kärlekens väg”. Vad som är stort och litet är väl en definitionsfråga, men jag känner mig privilegierad som fått dela båda perspektiven.

Sinnesrobönen
Gud, ge mig sinnesro att acceptera
det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden 
(Larsåke W Persson)


Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En dag – två perspektiv

  1. Margaretha skriver:

    TAck för att jag fick läsa detta. Låter underbart.

  2. manderia skriver:

    Tack själv!

Kommentera

