En bra stund i sängen


Jag har en god vän som heter Malin och ibland har knallrött hår. Hon är musikpedagog och när hon pratar blir jag glad och berörd och intresserad. I höstas hälsade hon på och berättade då om en världsberömd dirigent som startat en musikskola i Hammarkullen i Göteborg. Kulturskolan i Angered, där Malin jobbar, stöder projektet.

Det lät jättebra, men sen har jag inte tänkt mer på det förrän det kom ett sms: ”Ikväll visar SVT dokumentären om Gustavo Dudamel och El Sistema i Hammarkullen! Kolla!” Det var igår, och det glömde jag naturligtvis. Men idag gick jag hem från jobbet, lite småkrasslig, för att jobba hemifrån och känna efter om jag är sjuk eller inte. Då kom jag ihåg, och såg dokumentären på SVT Play, i serien ”Provokatörerna”. Vilken grej!

Gustavo Dudamel är bara 29 år och redan en av världens mest kända dirigenter. Han har ett starkt engagemang för att musiken ska nå ut ända till de allra minsta och fattigaste medborgarna. Han växte upp i Venezuela och kom i kontakt med musiken via det världsberömda musikskolekonceptet El Sistema. Gustavo Dudamel anser att den klassiska musiken är en rättighet som ska vara tillgänglig för alla, och vill ge barn i hela världen samma möjlighet som han själv fick som liten pojke i en fattig del av världen. Därför startade han El Sistema i Hammarkullen.

 Jag tänkte genast på fotbollsprojekten som jag själv besökt i kriminella och fattiga stadsdelar i Fortaleza i Brasilien och San José i Costa Rica. Tanken är densamma på båda ställena – att skapa en meningsfull fritid för barn som annars kan hamna i kriminalitet och drogmissbruk, lära dem mänskliga rättigheter och att samarbeta i stället för att slåss och konkurrera. DÄR kan man snacka om behov! Men i Göteborg???

Ja, Gustavo Dudamel såg behovet i Hammarkullen, där 88 nationaliteter lever sida vid sida och möts i skolor, på arbetsplatser och kulturlivet. Det säger sig själv att det inte alltid är så lätt.

Musiken har blivit ett verktyg i Dudamels strävan att försöka förbättra världen. Ena dagen dirigerar han Carmen på La Scala i Milano, nästa dag sitter han med ett stort leende i Göteborgs konserthus och lyssnar på en stor orkester av barn och ungdomar som via El Sistema lärt sig lyssna in varandra och sina instrument i ett fantastiskt samspel. Förskolebarnen har gjort sina egna instrument – färgglada trägitarrer och fioler – och de lite äldre trakterar riktiga varianter. ”Det är roligt att spela, man blir glad”, säger en tjej i reportaget.

Det blir man av att lyssna också, tänker jag. Och påminns om att barn behöver mening oavsett var de bor i världen. ”När man spelar i en orkester är man inte ensam”, säger Gustavo Dudamel i programmet. ”Det kräver känslighet och man blir en bättre medborgare när man samarbetar och lyssnar in varandra. Man måste kommunicera – och vi behöver känslor!

Barnen i Hammarkullen blir sedda av en världskändis som dessutom drar dit Göteborgs Symfoniker som spelar gratis för att musiken ska bli tillgänglig. Därför blir de också sedda av Göteborgs kommun som bidragit med 1,5 miljoner till projektet – det hade knappast skett utan den världsberömde dirigentens medverkan. Men det är väl precis så här det borde fungera – hög som låg samarbetar för en bättre tillvaro.  

Min halvkrassliga eftermiddag i sängen blev en bra stund där jag, som aldrig lyssnar på klassisk musik, fick se och lära något nytt. Tack finaste Malin! Som faktiskt skymtades i slutet av programmet – underbara, dynamiska Malin som gör mig så glad och brinner för barnen. Fortsätt så.

 Läs mer HÄR.  Eller HÄR.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt, Berörd, Reflektion. Bokmärk permalänken.

Kommentera

