Gott årsslut


Så är det bara drygt ett dygn kvar på det gamla året. Kanske orkar jag i morgon kväll blicka lite mer noggrant tillbaka på året som gått, nu blir det bara fragmentariskt: Flera och långa tjänsteresor utomlands (askmolnet fick mig att missa älsklingens 50-årsdag), några lite kortare privata resor, ett medialt kronprinsessbröllop med min boss som vigselförrättare, raska kliv i privatlivet – blev både sambo och förlovade mig, ena dottern fortsatte bo utomlands och den andra blev både myndig och började sista året i gymnasiet… ja, för att använda en klyscha, listan kan bli myyycket lång. Det händer mycket på ett år. Det mesta har man ingen aning om i förväg, men ett och annat kan man ändå se och planera för. Men det som sätter sig i minnet har alltid med relationer att göra. Vännerna, familjen, de närmaste som hela tiden rör och berör. Glädje och sorg. Liv och död.

Det hör väl till att summera vid årsskiftet. Men jag känner samtidigt att jag helst av allt vill titta framåt, i nyfikenhet och förväntan. Under många år har jag vid nyåret alltid önskat att nästa år ska bli bättre än det som gått. Nu kan jag bara önska att det ska få fortsätta så här bra som tjugohundratiotalet har börjat. Jag lever och har det bra. Det tackar jag Gud och mina närmaste för.

Några julbilder till slut:

Ett julaftonsfirande med sambons söner...

...och ett firande med min släkt.

En sockerbitskyrka...

...och ett pepparkakshus.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gott årsslut

  1. Margaretha skriver:

    Älskar dig och det du skriver.
    kram
    Mamma

Kommentera

