Gäster


Jag tycker det är så roligt att ha gäster. Och gäster är ju oftast inte avlägset bekanta, utan goda vänner. Det har varit en lång period när jag inte har haft tid och ork för att bjuda hem folk lika ofta som förr. Skilsmässan tog sitt, det har tagit tid att bygga upp ett eget hem och nånstans på vägen mötte jag M, och nu bygger vi vårt gemensamma liv. Även om jag har saknat umgängeslivet (nåja, helt dött har det inte varit) så har det varit rätt att prioritera omstruktureringen i livet.

Igår kväll hade vi goda vänner hemma på mat. Det var så kul att förbereda, duka, laga mat, fixa till mys med ljus och skön musik. Så kom de och allt var på nåt sätt som förr – men ändå inte. Av tre par så var två i ny konstellation. Det kunde känts konstigt men det gjorde det inte. Jag kände mig trygg och det var roligt med lite nya historier, nya inspel, och det var otvunget och glatt.

Människor är inte utbytbara, men vi har också förmåga att anpassa oss till nya förhållanden. Relationer förändras, och det kan vara smärtsamt för en vänkrets när par skiljer sig. Det är inte heller givet enkelt när nya kommer till. Men å, jag är glad för mina vänner som funnits kvar genom hela processen, och vi kan fortsätta med lite nya förtecken men med samma goda vänskap i grunden.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Relationer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

