Guldstund med sommarpratare


Jag har haft en riktig guldstund. Det började dåligt, för jag slog på tv:n lagom tills Helsingborg gjorde 2-1 mot Elfsborg, och matchen slutade 3-1. Jag stod och strök, det är så tråkigt så jag brukar slå på tv:n i hopp om att det ska bli roligare. Det blev det inte. Men som tur var hojtade M till ifrån sovrummet om att programmet Sommarpratarna började, så jag slog igång inspelningen. Nu har min själ ro för kvällen och jag småler vid datorn med ett ljus tänt och ett litet, litet glas Cointreau som ökar på den goda smaken i munnen.

Oskarp mobilbild på Bob Hansson på bokmässan för några år sen.

Vilka människor! Jag ville se programmet för att artisten Andreas Johnson och poeten Bob Hansson skulle vara med. På köpet fick jag författaren Birgitta Stenberg, artisten Peter Carlsson och dokumentärfilmaren Nahid Persson-Sarvestani. Åh, Bob Hansson med sina intensivblåa ögon och staccatoskånska, nyfiket intresserade frågor till de andra. Självinsikt – ”Tänk, jag jobbar en timme och tjänar jättemycket pengar, och så applåderar folk dessutom! Det skulle aldrig falla mej in att jobba åtta timmar om dagen…” osv.

Andreas Johnson om sin mamma som gick från ”lätt Alzheimers” till gravt dement på två månader. Peter Carlssons dråpliga berättelse om att vara vit utan pengar i Västafrika, rollerna ställdes på ända, plötsligt var han den som tog emot. Birgitta Stenberg om maken som dog oväntat i sängen bredvid henne och alla vänner som veckovis turades om att hålla henne sällskap så hon inte skulle ta livet av sig. ”Jag blev galen”, berättade hon, ”jag hade Håkan på axeln och pratade med honom, och han höll sig fast med sina klor som nån slags Hugin och Munin”.

Nahid Persson-Sarvestanis berättelse kom tidigt i programmet och jag trodde nog då att ingen skulle kunna matcha henne. En familj i Iran, nio barn varav fem var aktiva i motståndsrörelsen. Nahids dotter skulle just fylla ett år, och de hade ringt en massa telefonsamtal för att ordna kalaset och bjuda in alla släktingar. På natten slog polisen till, och två av bröderna blev fängslade. De blev båda avrättade senare. Nahid fick många frågor om flykten, och att känna skuld för att leva ett bra liv i Sverige. En klok, vacker, trygg kvinna – inte kunde man ana på ytan att hon lidit så svårt, och själv blivit så hotad även i Sverige för sina dokumentärfilmer om Iran. Nu kan hon inte längre återvända, men kommunicerar med sin mor via Skype och en webbkamera. De äter frukost tillsammans, mamman får vara med i köket vid matlagningen och de delar så mycket som de kan, utifrån de möjligheter som finns.

Men visst kunde de andra ”matcha” henne. Alla har sitt och när man delar med sig av hjärtat blir varje upplevelse unik. Tänk att det går att tv-sända ett så lyhört samtal om sorg, att ta farväl, att finnas för varandra – om mänsklighet och utsatthet och vad vi människor betyder och kan betyda för varandra. Som tittare påmindes jag om när mina egna vänner funnits för mig i svåra stunder, när pappa dog, när jag själv fick cancer och mycket mycket mer. Tårar av tacksamhet och glädje och sorg om vartannat.

Så avslutades en dag som präglats av svår huvudvärk, i nån slags förvissning om att vi människor, vi är varandras livsluft och växtkraft. Och det känns som jag fick fem nya vänner på livsvandringen. Jag kan åtminstone bära med mig deras berättelser. Tack för det!

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Berörd. Bokmärk permalänken.

Kommentera

