Tysta Signes väg till styrka


Nu har jag sett filmen Tusen gånger starkare. Sambon och jag höjde medelåldern i biosalongen inte bara ett utan säkert några snäpp… men jag hoppas innerligt att många vuxna ser filmen. Läs SvD:s recension!

Känns nästan onödigt att skriva något själv när så många andra skriver så bra. Men jag blev fångad av filmen redan innan själva historien började, när vi fick höra tysta Signes tankar: ”Jag hörs inte så mycket utåt, men inåt hörs jag jättemycket hela tiden”. Vi diskuterade förstås om filmen var bra eller dålig, när vi gick hemåt. Jag tyckte att det hela slutade dåligt – för klassen. Saga, som hade fått lärarens uppdrag att hjälpa tjejerna att ta mer plats, fick till slut både tjejerna, killarna och läraren emot sig när hon gjorde just det. Det blev för mycket, liksom, när tjejerna tog lika mycket plats som killarna. Men sambon påminde om att den slutade bra för Signe. Hon, som i slutet skrek att Saga hade rätt, och när Saga försvann ändå kom fram till att hon skulle bli ”tusen gånger starkare”. 

Jag har tidigare tipsat om Nour El-Refais artikel på Newmill, nu vill jag tipsa om en till: Emerentia Leifsdotter Lund, också på Newsmill. Rubrik: Min största uppgift i klassrummet var att hålla ordning på pojkarna. Det är så otroligt länge sen jag gick i skolan själv, så jag minns inte hur det var mer än att de stökigast killarna alltid satt längst bak – och när de bråkade för mycket fick de flytta fram och sitta mellan ett par tjejer. Då blev det tystare i klassen. Jag trodde inte det var på det sättet fortfarande?

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tysta Signes väg till styrka

  1. Ping: Spridda tankar « Ett ögonblick i sänder

Kommentera

