Medial predikan – heja biskopen!


Det är inte ofta det blir mediedrev omkring en predikan – men idag blev det så. Lite svårt att blogga om nåt som alla redan har uppmärksammat på olika sätt, men å andra sidan – en snackis är en snackis.

Känner mig stolt över att arbeta i en kyrka där det finns såna som biskop Eva Brunne. På Facebook har det svämmat över av kommentarer och länkar till såväl hennes predikan som till olika mediainslag, och hur många gånger jag än läser det hon sa i Storkyrkan idag så kan jag inte annat än rysa av välbehag. Över hennes valspråk ”Gör inte skillnad på människor”, över hennes ord i predikan ”Det är inte värdigt människor att göra skillnad på människor” osv.

Att de sverigedemokratiska riksdagsledamöterna reste sig och gick när hon, med kort hänvisning till gårdagens demonstrationer för allas lika värde, predikade om rasism och om en demokratis ansvar får nästan tala för sig själv. Partiledarens och hans pressansvarigas förklaringar ekar tomt, de kände sig träffade och kunde inte hantera det. De gjorde bort sig, helt enkelt – oavsett om uttåget var planerat eller ej.

Biskop Evas valspråk är hämtat från Jakobs brev 2:1, och inför sin biskopsvigning förklarade hon i vårt pressmeddelande: ”Det uttrycker den jämlika människosyn som präglar kyrkan, och påminner om vårt ansvar i samhället och i världen.”

Idag visade hon att hon menar allvar: ”Om någon tystnar eller tystas i kampen för människovärde, måste vi se till att också stenarna ropar. Vi gör det med Guds hjälp.”

Och: ”Känn tyngden i uppdraget”, sa hon till riksdagsledamöterna i kyrkbänkarna, ”gör inte skillnad på människor”.

Läs/hör mer:
Studio Ett (scrolla ner),
Biskop Evas kommentar till TT direkt efter predikan,
Kyrkans Tidning
Aftonbladet webb-tv
Expressen (fast det är inte biskopen på bilden…)
Svenska Dagbladet

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Medial predikan – heja biskopen!

  1. Pidda skriver:

    Vad tror du hon menar med meningen du citerar om att ”vi måste se till att stenarna ropar”?
    Kan man inte förstå att den omskrivningen av Jesusordet kan tolkas som till och med uppmaning till stenkastning?

    • manderia skriver:

      Oj, jag tänkte inte ens tanken, men går det att tolka så är det ju illa! Jag tänkte bara det som jag tror att hon menade – att även de tysta måste tala när människor far illa och människovärdet ifrågasätts.

  2. Oscar skriver:

    Dags att gå ur kyrkan då, kyrkan ska inte ägna sig åt politik. Detta är inte medeltiden, även om ni religiösa tokstollar fortfarande vill förhandla Sverige till ett medeltida land.

    • manderia skriver:

      Självklart ägnar sig kyrkan åt politik – men inte partipolitik. Hur kan man sortera bort vad som är politik och inte?

      • Alex skriver:

        Det där är ju en lögn. Eva Brunne är ju exempelvis engagerad i socialdemokraterna.

        Nej, tur att jag gick ur för några år sedan!

      • manderia skriver:

        (Jag vill svara Alex här nedan men av nån anledning funker det inte att lägga svaret under din kommentar)
        Alex – i Svenska kyrkan och alla dess beslutande församlingar finns människor med alla möjliga politiska åskådningar. Men det betyder inte att Svenska kyrkan som sådan är partipolitisk! Vi anser inte att det finns någon specifik kristen politik, och tror inte att någon anskild grupp eller politiskt parti sitter inne med Sanningen. Det är det jag menar med att kyrkan inte ägnar sig åt partipolitik, ursäkta min slarviga formulering.

  3. BeS skriver:

    Religion är folkets opium lär Marx ha sagt. Eva Brunnes predikan vittnar om bara om svenska kyrkans numera oheliga allians med extremvänstern. Predikan utgör en signal till mindre samvetslösa och omdömeslösa vänsterextremister att använda sig av sk utomparlamentariska åtgärder mm som de finner lämpliga. Liknande signaler uttrycktes av en viss Ohly i affekt på valnatten.
    Jag bor själv i Malmö och kan bla berätta att unga svenska tjejer på skolorna här dagligen trakasseras av unga muslimska killar. Något som hör till dessa tjejers vardag är att bli kallade ”hora”. Det visar ju på en väldigt fin respekt för medmänniskor, eller hur. Dessa tjejers vardag är förmodligen något som varken Du eller Eva Brunnes har en aning om.
    Nej, nu har jag bestämt mig. Det ät dags att Svenska kyrkan och jag går skilda vägar. Ska beställa utträdes blanketter under morgondagen.

    Tack för mig.
    En som är besviken på Svenska kyrkan.

    • manderia skriver:

      Att arbeta för alla människors lika värde inkluderar att arbeta för att ingen ska kallas ”hora” – tycker jag. Det är så lätt att tro att motparten i en diskussion ”inte har en aning om” eller ”inte förstår” när han/hon inte håller med. Bara för att jag – eller biskopen för den delen – tycker att människor ska respektera varandra, och vill arbeta för människors lika värde, betyder ju inte det att vi accepterar att nya svenskar, eller personer med annan religiös tillhörighet än vår egen, bär sig illa åt. Respekt ska naturligtvis tillämpas från alla håll!
      Och förresten, jag har hört unga svenska tjejer kalla varann för ”hora” bara som nåt vardagligt uttryck i en jargong, det gillar jag inte heller.

  4. Joakim skriver:

    Det jag reagerar på är varför man har kvar denna förlegade traditionen med tanke på att kyrka och stat är skilda åt. Det är vidrigt att ha eländet kvar. Och biskopen ger jag inte ett skit för. Hon hycklar när hon klankar på SD, se bara på kyrkans historia. Nej kyrka och SD kan ta varandra i hand och dra till ett varmare ställe.

    • manderia skriver:

      Ja du, det är nog svårare än man kan tro att helt kapa banden mellan kyrka och stat.
      Men biskopen har inte ”klankat på SD” i sin predikan. Hon har utifrån en dagsaktuell händelse predikat över en bibeltext, som dessutom går hand i hand med hennes valspråk och övertygelse. Det är inget hyckleri. Vad kyrkan har gjort bakåt i tiden kan man allvarligt och med rätta ifrågasätta, men dagens kyrka har inget att ta SD i hand för.

  5. Christel skriver:

    Jag har alltid talat om för mina barn att man ska inte mobba andra.men det som jag inte fattar är att när biskopen var där ute och hörde dom fula orden om Jimmie”SD” så säg inte att hon inte klarnat på SD för det gjorde hon.När jag hörde hennes ord i kyrkan jag sa högt vad säger hon.och sedan blev jag arg.Nej nu ska jag med ta mig ur kyrkan för detta vill jag inte vara med om.

    • manderia skriver:

      Biskopen var väldigt tydlig (i alla intervjuer i går) med att under den tid som hon deltog i demonstrationen (15-20 min) så hörde hon inga som helst påhopp på varken SD eller dess partiledare. Hon predikade om människors lika värde, och det inkluderar naturligtvis människor med olika politiska uppfattningar, och hon tog i intervjuerna också bestämt avstånd från hot, våld och trakasserar mot t ex sverigedemokrater.

  6. Lars Cornell skriver:

    Eva Brunne borde få avsked för oskickligt beteende. Jag kritiserar henne inte för det hon sa, men för att hon valde fullständigt fel tillfälle att säga det.

    Eva Brunne har med sitt agerande blivit SD’s största tillgång.

    Reinfeldt gav i sin regeringsförklaringen SD rätt ”Lika sant som att vi i Sverige har dessa brister, lika sant är det att det är det system och de strukturer vi har som skapar problemen.” Mona Salin höll med och det är precis SD’s politik.

    Om någon tystnar eller tystas i kampen för demokrati och allas rätt att få sin röst hörd, måste vi se till att också stenarna ropar.
    .

    • manderia skriver:

      Avsked för ”oskickligt beteende”??? Är det oskickligt beteende att predika om människors lika värde i kyrkan? Att göra det med utgångspunkt ifrån en dagsaktuell händelse, med tydlig koppling till evangelietexten och hennes eget valspråk?
      Nej, Lars, det håller jag inte med om.
      Och utifrån alla ledarkommentarer i dag, håller jag inte alls med om att biskopen skulle vara en tillgång för SD, allra minst deras största tillgång.

  7. Lars Cornell skriver:

    ” .. och kunde inte hantera det.”
    Men snälla nå’n, det var ju precis vad de gjorde och dessutom inför hela svenska folket.
    Det som hände i kyrkan var en mycket stor framgång för Sverigedemokraterna.
    .

  8. Siri skriver:

    Alla tillfällen är rätt att ta upp människors lika värde!! Heja Brunne!!
    Stolt svensk och medlem av Svenska Kyrkan 🙂

  9. Lars Cornell skriver:

    Siri: Om du menar, att det är OK att när som helst och godtyckligt klistra en rasistetikett i pannan på vem som helst, då står du och jag långt ifrån varandra. Det var vad Brunne gjorde i förtäckta ordalag.

    Varför öppnar du och Brunne inte era dörrar och fyller era hus med behövande från världens alla hörn – de är ju lika mycket värda som ni. Och de som lämnade kyrkan, är de inte lika mycket värda? Finns det kanske en grupp som är ”alla” och så en mängd människor som inte ingår i den ”alla”-gruppen?

    Jag är ännu så länge medlem av svenska kyrkan, men fortsätter kyrkans politisering så här kommer jag att överväga ändring på det.

    • manderia skriver:

      Eva Brunne har INTE klistrat någon etikett i pannan på någon! Hon talade till alla riksdagsledamöterna och lyfte de värden hon menar att alla människor behöver arbeta för.
      Sen tycker jag att din uppmaning är märklig – atta alla är lika mycket värda betyder väl inte per automatik att man ska fylla sitt hus med alla människor (och då blir det ju trångt, by the way). Det gör väl inte du heller? Man kan arbeta på så många olika sätt, och var och en får väl välja sitt. De som lämnade kyrkan är naturligtvis lika mycket värda – som människor. Det vi diskuterar är ju olika åsikter i frågan om människovärdet – eller menar du att vi diskuterar nåt annat?
      Ang kyrkans ”politisering” håller jag (som vanligt) inte alls med dig – vill du hellre ha en slätstruken kyrka som stryker medhårs? Jag tycker det är självklart att kyrkan ska vara politisk – i betydelsen engagerad i aktuella samhällsfrågor, ta ställning, debattera, höras, agera. Däremot tycker jag inte att Svenska kyrkan som officiell organisation ska agera partipolitiskt. Enskilda kristna kan och ska naturligtvis göra det utifrån sina personliga ställningstaganden, men inte kyrkan. Och det tycker jag inte att den gör heller.

    • Siri skriver:

      Ja, Lars vi står vääääldigt långt ifrån varandra!!!!

    • cM skriver:

      I en sådan här fråga måste nog kyrkan ligga mer till vänster än på högerkanten då det är extremhögern som normalt sett står för en mer invandrarfientlig politik. Så om det är politisering så OK då får det vara det.

      Att Nya Moderaterna med Fredik i spetsen än så länge är tydliga i sitt avståndstagande mot SD politik är jag glad för… och vad jag kan uttolka ifrån Jimmie utalanden så blir alla som ligger till vänster om hans politik vänsterextremister dvs 95% av alla som röstat i riksdagsvalet.

  10. Pidda skriver:

    Oj, vilken debatt det har blivit här. Jag väntar på ett ev svar från biskopen om hon inte borde insett det där med stenkastning. Och tänker inte ta upp det igen.
    Som kristen och kyrkobesökare har jag en annan synpunkt. Och det är att går man och lyssnar till en predikan så riskerar man självfallet att finna sig ifrågasatt till tankar, ord och gärningar – det är liksom det som är meningen.
    Även om man blir arg så kan det ändå starta en process, antingen till bättring eller man kommer fram till att prästen inte visste vad hon talade om.
    Däremot undrar jag över biskopens metod. Hon talar inför och till riksdagsledamöterna men uppmanar dem inte till något särskilt utan hänvisar till en rätt tvivelaktig demonstration.
    För att ta ett parallellfall så kan jag tänka mig att – även om det är ovanligt numera – att man vänder sig till Lundström och Pettersson och förklarar att ni är syndare och bör ändra på er. Eller i en mildare form ”de av oss som” gör ditten och datten.
    Men jag tycker det blir konstigt om man uppmanar några andra, eller resten av församlingen, att ta avstånd och ropa ut sitt missnöje över Pettersson och Lundström.
    Prästen är ju ändå sjölasörjare för Pettersson och Lundström också, precis som biskopen iii tisdags var det för alla riksdagsledamöter som sökt sig till kyrkan för att få stöd inför riksmötet – även SD:s folk.

  11. manderia skriver:

    Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, Pidde? Det låter inte som om du har läst hela predikan – om inte, gå in på http://www.svenskakyrkan.se/stockholmsstift. Biskopen predikade för alla riksdagsledamöterna, först gratulerade hon dem till uppdraget och påminde om vilket ansvar de har. När hon kom in på frågan om alla människors lika värde, handlade hennes uppmaning om att det är det vi gemensamt måste arbeta för. Alla, inte bara några. Det hon uppmanade till att ta avsstånd ifrån var rasism, inte någon enskild gruppering av människor. Hon uppmanade inte till att ropa ut nåt missnöje över ”Pettersson och Lundström”, utan över rasism som fenomen. Hänvisningen till demonstrationen var helt enkelt ett avstamp i en aktuell händelse i biskopens stift.
    Ang svar från biskopen – har du skrivit till henne direkt? För jag tror inte att hon läser den här bloggen…

Kommentera

