Transportsträcka


Denna dagen en transportsträcka… Mina delegationskamrater från Uppsala o Växjö åkte från hotellet kl 05 i morse. Själv hade jag svårt att njuta av att ligga kvar i sängen – ville ju åka med. Men jag blir hämtad vid lunch av vår utsände Anders, som har lovat att hjälpa mig in i flygplatssystemet så långt det går. Det bör inte vara något problem att passera kontrollerna här, med ett emergency travel document, trots att jag inte har något pass med inresestämpel – men frågan är vad passkontrollen i Panama säger? Och där är jag ensam, med bara usel skolspanska. Xinia på lutherska kyrkan här i CR har ringt och frågat, och de har sagt att det ska gå bra, men vem vet vilket humör passkontrollanten är på just idag? Jag får helt enkelt lita på alla förböner som vänner utlovat, och den makten tror jag på!

Kanske tur att jag har lätt för att gråta, ibland funkar tårar…

Jag är i alla fall fortfarande oändligt glad över alla vänliga människor omkring mig, och omsorgen. Vännerna på lutherska kyrkan här tycker det är förskräckligt att stölden skedde under högmässan, i deras kyrka, men det som sker det sker, och jag lär mig förhoppningsvis något av det. Aldrig mer lämna en väska obevakad i en kyrka…

Den försvunna ryggsäcken, här kvar hos sin ägare.

 

Uppdatering:
Jag kom hem utan annat mankemang än fem timmar försenat flyg Panama-Amsterdam. Det tog 27 timmar. Lånepengarna räckte gott och väl, batteriet i lånetelefonen räckte också, och jag är ofantligt glad att vara hemma! Glad för omsorg och vänner runt om mig!

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu. Bokmärk permalänken.

Kommentera

