Bröllop på hjul


Det var allt lite speciellt i fredags. Tyckte först det lät lite för jippoartat med ”drive-in-vigslar” – vad blir det av det? Vilka vill gifta sig på det sättet? Jo, hela 43 par, faktiskt, som hade anmält sig för giftermål i samband med Power Big Meet i Västerås den gångna helgen. Häftiga, läckra, fula, sköna bilar med häftiga, läckra, fula och sköna brudpar. Eller fula, förresten, det är väl ingen som är ful när de lyser av kärlek och längtan att gifta sig.

Svenska kyrkan ställde upp med tre giftastält längs en skuggig allé, bilarna stod i kö timmar i förväg och folk samlades för att beskåda härligheten. Kyrkans välsjungande kör sjöng gospel, en präst sjöng med Elvis-gung, korvförsäljaren gjorde sig nån hacka, bajamajorna orsakade köer och det var fullt ös i flera timmar. En kort och kärnfull vigselordning (lugn, ni oroliga, alla moment var med och alla par hade haft vigselsamtal med en präst innan).

Några var högst ovana vid det kyrkliga, men alla var högst seriösa och jag blev allt lite rörd när jag såg deras tårglittrande ögon genom sökaren. Aldrig har jag sett så många tatuerade brudpar, och aldrig så många med lädervästar och andra läderattribut. Men alla hade nog klätt sig i det finaste de visste, tror jag! Och de var fina! Det var en glädjens dag, där varje vigsel slutade med Guds välsignelse, skål i cider och hurrarop från alla församlade – släkt, vänner och bara nyfikna. Som jag.

En härlig kväll att minnas!



Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Berörd, Vackert. Bokmärk permalänken.

Kommentera

