Dagens bild i Paris torsdag


Dagens bild får faktiskt bli två. Idag, den 1 juli är Magnus och jag inte bara i praktiken utan också formellt sambo – nu har vi samma folkbokföringsadress, och Magnus har alltså blivit Uppsalabo. Det känns fint. Så det har vi firat med oändligt långa Parispromenader, en båttur på Seine (se bilden) och trerätters middag uppe på Montmartre och sedan strosat genom folkhavet uppe vid Sacre Coeur. Ofantligt vackert – och för mig en nostalgitripp. Jag minns ungdomarna och gitarrerna på trappen nedanför kyrkan för 30 år sen när jag tågluffade med bästisen Berit. Den här gången hade jag någon att pussa på också, gott.

Den andra bilden kallar jag skilda världar. Den bystiga kvinnan i fontänen vid kulturcentret George Pompidou, och med kyrkan i närheten. Vackert, och en bild av livet. Tycker jag.

Och i morgon är Parisvistelsen över. Vi åker hem, och jag ska jobba tre veckor innan min långa semester träder in. Det blir nog bra, det också. Men detta var speciellt.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dagens bild i Paris torsdag

  1. Lars Cornell skriver:

    Underbart, jag önskar er verkligen lycka till.
    Ni passar för varandra,
    en skriver text som den andre skaffar bilder till.
    En skapar bilder som den andre förser med text.
    Ord, bild och känsla, en härlig treenighet.

    För länge sedan arbetade jag en kortare tid i Paris och Brest. Och jag minns hur vackert det var när Jackarandan blommade på Avenue des Champs-Élysées. Men jag hörde att det kommit frostnätter och att träden dog. Hur är det nu, finns träden kvar med sina underbara blommor?

    Långt senare 1980 ungefär, förlovade jag mig på översta våningen i La Tour Eiffel. Det var en lycklig förlovning, vi gifte oss aldrig med varandra.

    Hellre ett litet och lyckligt hem,
    än ett stort och olyckligt.
    .

Kommentera

