Minnenas kväll


Jag var värd på en 50-årsfest i går kväll. En kväll fylld av sånger, frågesporter av olika slag, minnen och återförening. Vi lärde känna jubilaren som aldrig förr, mycket igenkänning men också nya och överraskande upptäckter när släkt, vänner/arbetskramrater mixades i en skön blandning.

Och själva förberedelsearbetet gjorde ju sitt till i minnesfrossandet. Vänner får anledning att träffas, att ringa, att återuppliva – ”hur var det nu?…” Några av oss kunde konstatera att Budbärarens redaktion, som så många av festgästerna hade arbetat på, nog är den arbetsplats som varit allra roligast (hittills). Vi var långt ifrån alltid överens, diskussionerna avlöste varandra (allt som oftast högljudda), vi ventilerade ämnen som var viktiga för oss alla och som vi försökte skriva om på ett både sakligt och engagerat sätt. Vi knöts samman, jobbade mot samma mål, vi utvecklades både som människor och kristna.

Därför känns det så gott att ses igen. Vi har något gemensamt, att bara fortsätta i, även om det dröjer mellan mötena öga mot öga. Vi grundlade en trygghet som finns kvar när vi nu alla har gått vidare. (Nåja, några av oss jobbar fortfarande ihop, fast för annan arbetsgivare. Det är rätt kul, faktiskt!).

Goda vänner och arbetskamrater i en minnenas kväll.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Möten, Reflektion. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Minnenas kväll

  1. Anna-Lena skriver:

    Du gjorde ett lysande jobb! Och en myckte rolig fest blev det!

Kommentera

