Fullkomligt oacceptabelt, Israel!


Vaknade av nyhetsflash i mobiltelefonen om bordningen av Ship to Gaza. Såg sen flera nyhetssändningar i TV under förmiddagen – men hur många gånger jag än hörde nyheten, så förstod jag den inte bättre. Hur kan de? Vad ger Israel rätten att godtyckligt ”utvidga säkerhetszonen”? Kan omvärlden acceptera detta? Vad kommer USA att göra/säga?

Svenska kyrkan tar bestämt avstånd från Israels agerande, och lyfter återigen den stora humanitära katastrofen i Gaza, orsakad av den israeliska blockaden. Ärkebiskopen kommenterar i TV4 Uppland.

Bestämt avstånd tar också en som vanligt tydlig Carl Bildt: ”Det är fullkomligt oacceptabelt” (läs mer t ex HÄR och HÄR). Han talar klarspråk och det är befriande, ovanligt nog skönt att höra ett fördömande. Bäst var hans uppenbara huvudskakning i Aktuellt åt det faktum att de nu häktade aktivisterna riskerar åtal för att ha tagit sig in illegalt i Israel. Mycket märkligt, med tanke på att det är israelisk militär som tagit in dem i landet. Från internationellt vatten. Galenskapen är så uppenbar att det är omöjligt att begripa att det går att se det på nåt annat sätt. Obama, upp till bevis!

—–
TV4 hade dock en ovanligt positiv(?) nyhet om Svenska kyrkan: ”Dataspel ska locka till bibelläsning”. Nu ska konfirmander få lära sig mer om Gamla testamentet med hjälp av dataspel, och reportern konstaterade ganska snabbt att det var lite för våldsamt för henne. Hon slogs på dataskärmen med filistéerna, och (tror jag) fick hjälp av änglar med svärd och andra tillhyggen, men konstaterade också att ”när det blir för hemskt så löser bön situationen”, och då kommer kraften från ovan. Reporterns slutsats blev: ”i alla fall mer action än i pappersbibeln”. Återstår att se vad ungdomarna tycker.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt, Reflektion. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Fullkomligt oacceptabelt, Israel!

  1. Lars Cornell skriver:

    Ja, men man måste se helheten. Det är, anser jag, fel att ensidigt döma Israel samtidigt som Hamas skjuter raketer och gör allt för att förinta Israel.
    Hamas skapades 1992 med syfte att motverka ett avtal om fred i Gaza. De har fortfarande den strävan.

    Jag minns att jag för mycket länge sedan läst i Bibeln, att Israels folk skall segra och slå tillbaka varje oförrätt sjufalt. Var står det?
    .

  2. manderia skriver:

    Jag tycker nog att det finns all anledning att fördöma handlingen att skicka elitsoldater att stoppa båtar med förnödenheter ute på internationellt vatten. Det var den händelsen jag skrev om. Ship to Gaza kom inte med vapen till Hamas, utan med nödvändigt material till ett folk som behöva bygga skolor och kliniker, bland annat.

  3. Lars Cornell skriver:

    Det kunde inte israelerna veta i förväg (om det nu var så).

  4. Margaretha skriver:

    Läste vad du skrev om TV:s syn på TV-spel om GT.
    Kanske färgad av den, men frågan kommer till mig. Varför ska vi
    ge krigsscener med alla hemskheter stödda av Gud som vi för övrigt försöker lära ungdomarna ”är kärlek”?
    I bloggvärldens har jag läst smått hatfulla inlägg om just hur hem Gud är
    genom allt våld, alla krig som beskrivs i GT.
    En rädsla smyger sig in hos mig, är det den bilden vi vill vidarefefordra till ungdomarna?

  5. Lars Cornell skriver:

    Det har nu konstaterats, att i vart fall tre av fartygen tillhörde en organisation som står Hamas nära och sympatiserar med al-Qaida. Då är det lätt att förstå Israels oro för vad som fanns i lasten. Det var på ett av de fartygen som dödligt handgemäng förekom. Man kan inte kritisera Israel för att de agerar. Däremot kanske hur insatsen skedde. Försök att se situationen från ALLA sidor.
    http://svt.se/2.22584/1.2025778/omdebatterad_organisation_bakom_ship_to_gaza

Kommentera

