Krig???


”Victorias strid mot kyrkan”
”VIGSELBRÅKET”
”Ställningskrig”
”…två mäktiga kombattanter”

Aftonbladet (papperstidningen idag) sparar inte på krutet när de med krigsstora rubriker ropar ut den ”tuffa striden” mellan hovet och kyrkan om huruvida kronprinsessan ska ledas till altaret av sin far. Jag blir riktigt bedrövad över osanningen – det pågår inget ställningskrig mellan hovet och kyrkan. Jag blir också in i hjärteroten bedrövad för brudparets skull. Det är deras vigsel som Aftonbladet hetsar till krig om. En statsangelägenhet, ja, men det handlar fortfarande om ett brudpar som tillsammans med sin vigselförrättare håller på att utforma sin vigselgudstjänst.

Ja, vi skattebetalare och alla andra har rätt att uttrycka åsikter. Ja, kronprinsessan är en viktig förebild för moderna kvinnor och en viktig trendsättare. Ja, jag håller med om Aftonbladets och alla i media agerande prästers åsikter om brudöverlämningens symbolik och signaler. Absolut.

Men nu har vi väl ropat tillräckligt. Jag tror att signalerna har gått fram – övertydligt – till brudparet i fråga. Låt dem nu få forma sin ceremoni med sin vigselförrättare i lugn och ro.

Och vill någon fortfarande diskutera alternativ så kan väl DETTA vara så gott som något… 😉

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu. Bokmärk permalänken.

Kommentera

