Bra eller dåligt?


Samtalet vid matbordet ikväll kom att handla om att uttrycka sig enkelt. M och jag är helt överens om att det inte finns så stor mening med att uttrycka sig så att människor inte begriper vad man menar, men det verkar ibland som att det skulle vara ”finare” på nåt sätt. En präst predikar krångligare när det sitter teologer i kyrkbänkarna. Konfirmander tillrättavisas när de skriver böner med svordomar, deras naturliga uttryckssätt – som om hjärtats samtal med Gud behöver censureras? Poesi som säljer få exemplar anses finare än ”Hej hej hemskt mycket hej”… ja, vi förlorade oss långt tillbaks i tiden och gav varandra exempel på enkelhet som betytt mycket mer än krånglighet, och som träffat rakt i hjärtat därför att man känner igen sig och andra.

Det påminde mig om en kort kvällstidningsartikel idag, ”Victoria & Daniel har dålig smak”. Tidningens musikkrönikör ondgör sig över kungafamiljens ”bedrövliga populärkulturella smak”, och sågar Victorias och Daniels beslut att låta storbandet Cotton Club spela på bröllopsfesten. Han kallar bandet för ”ett gäng firmafestmuppar som framför smaklös gladdisco”.

Jag har själv ingen direkt åsikt om just Cotton Club – men min spontana reaktion är:  all heder åt det blivande brudparet för att de inte krånglar till det utan väljer musik som (antar jag) de själva blir glada av. Smaken är ju som baken, som bekant, och jag förstår inte varför en kvällstidningskrönikör ska bestämma vad som är BRA respektive DÅLIGT. Det måste finnas mer uttrycksfulla sätt att recensera musik.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Reflektion. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bra eller dåligt?

  1. Lasse G skriver:

    Vad är ”god smak” och vem bestämmer det? Det kunde vara kul att få en förklaring från någon ”proffsbedömare” som tror sig veta?

  2. fridolina skriver:

    Vem ger Marcus tillåtelse att i offentliga rum kalla någon för Mupp. Jag lärde min en sak när jag var liten ”Den son sa han va det”. Det måste väl gälla här. Bra val med Cotton Club, månsidiga killar det svänger om. Heja Victoria och Daniel.

  3. Kjell skriver:

    Cotton Club är ju bra! Vad är problemet?

Kommentera

