På resa igen


Det är ändå nåt alldeles speciellt med Jerusalem. Det är tio år sen jag var här senast, och det pirrade genast till när vi kom upp med bussen på Olivberget och kunde skåda den så välkända utsikten med den klippmoskéns guldgländande tak!

Hotellvy över skrotbilar

Har tillbringat ett och ett halvt intensivt dygn i Amman först. Anlände halv fyra på söndagsmorgonen och vaggades till sömns av skönsång (!) från intilliggande minaret, för att äta frukost fyra timmar senare. Sen blev det möten med svensk ambassadör, representanter för ett interreligiöst samexistens-center, en prins, besök på berget Nebo, gudstjänst i lutherska kyrkan, och middag hos ambassadören. Det blev ytterligare en kort natt, men oj så skönt att sova.

Ögonkontakt under gudstjänst

Och idag har vi färdats med buss till Jordanfloden där Jesus döptes, sett var en hoper kristna kyrkor ska få bygga sina Gudshus, traskat tillräckligt mycket för att jag skulle få skavsår, ätit lunch i Jeriko och sett mullbärsfikonträdet där Sackaios påstås ha suttit, och sedan alltså en i avstånd kort färd till Jerusalem. Men det tog rätt lång tid vid gränsövergången, så mitt förkylda huvud fick lite vila (ja, jag somnade i en soffa) medan passpoliserna granskade allas våra färdhandlingar. Lite VIP-treatment sådär kändes rätt bra just då.

Skrev jag inte det? Jag åker alltså med på Svenska kyrkans biskopars studieresa. Och jag försöker få svenska medier intresserade av vad bisparna gör här. Vi får väl se hur det går!

Men nu är det tyst och stilla, biskoparna har retreat ända till i morgon förmiddag. Retreaten avslutas med ett par timmar ute i öknen, vi åker kl 05.30. Så nu är det dags att sova. Och jag kan se klippmoskén från ett litet fönster i mitt rum här hos Birgittasystrarna på Olivberget. Känns rätt bra, trots förkyld näsa och hals.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu. Bokmärk permalänken.

En kommentar till På resa igen

  1. Herta skriver:

    Googlade på mullbärsfikonträdet och kom hit. Håller på med min reseskildring efter semester i Israel nu i april 2010- Tror vi var där samtidigt.

Kommentera

