Damaskus


Oj – plotsligt gick det att logga in! Befinner mig i Damaskus och det var meningen att vi skulle ha tillgang till internet fran vara rum, men det har fungerat si och sa, och det har definitivt inte funkat att ga in pa sidor som Facebook, bloggen, svenskakyrkan.se och andra viktiga sajter. E-posten funkade bra tills i forrgar, men sen inte alls.

Reser med ett 15 personer starkt team – praster, biskopar, arkebiskopar och andra prelater, samt nagra vanliga doda as myself. Lar mig mycket om saval Mellanostern som om ortodoxa, katolska och andra kyrkor. Internationell ekumenik ar spannande, och man kan bara konstatera att det ar inte latt att vara manniska, och inte latt att vara religios.

Det ar alldeles for bokigt att lagga ut bilder fran denna dator, sa det far vanta tills jag kommer hem. Just nu far jag noja mig med nagra rader text. I morgon bar det ivag till det syrisk-ortodoxa patriarkatet Seydnaya, med kloster och prastseminarium. Fyra svenska killar gar dar, bland andra, for att bli praster. Lite spannande, hoppas jag far chans att intervjua dem lite. Vi har setts nagra ganger under veckan hittills, och de gor mig nyfiken.

Men nu mest trott – manga intryck och mycket traskande tar pa kroppen. Men sjalen mar fint i varmen. 30 grader nar vi anlande i lordags, sen sjunkit ner till 15 men nu pa vag uppat igen. Som svensk sommar, typ. Godnatt!

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu. Bokmärk permalänken.

Kommentera

