Rengöring och livsluft


Gick på plankor i kyrkan i dag. Fick plötsligt chansen att hänga på min M på fotojobb i Storkyrkan i Stockholm. Den håller ju på att rengöras/renoveras, främst med anledning av det uppmärksammade prinsessbröllopet i juni, och är nu stängd för allmänheten så att alla konservatorerna ska få jobba i fred. M har redan fotograferat två gånger där för att dokumentera ett så omfattande kyrkoantikvariskt arbete, och nu var det dags igen.

Vi fick se rengöring med deg (mjöl, salt och vatten var det jag hann uppfatta, men det var fler ingredienser) högst uppe i taket i Vårfrukapellet, och försiktig målning med tunna penslar på dekorationerna högt upp ovanpå kungsstolen.

Hela kyrkan är full av byggnadsställningar och de skickliga konservatorerna hade sjöben som hette duga, men vi gick så försiktigt, så försiktigt och jag hajade till vid varenda litet knak. Vi var ju bevars ända uppe vid taket! Lustan att springa i de smala trappstegen var obefintlig.

Vilket fantastiskt jobb de gör! Rengör med små små rörelser, med deg och med bomullstops, vilket tålamod. Och så fint det blir! Rent och snyggt. Och så någon som dammsuger all lösgjord smuts, det såg lite rymdaktigt ut på nåt sätt.

Inte för att jag tror att kronprinsessan tittar i taket, direkt, när hon går in för att äkta sin älskade, men alla som kommer att sitta i kyrkan i timmar före vigseln får något att betrakta.

Men kyrkoantikvarier i all ära, dagen kröntes ändå av ett sms på sena eftermiddagen ”Vad gör du ikväll?”. Vännen G fick ett spontant infall och M och jag tillbringade kvällen i Sunnersta med G, fantastiskt god kycklingrätt och ett gott rött. Har inte setts på så länge, det blev så varmt och skönt inombords och jag är tacksam över människor som gör livet gott att leva.

Jag tror att livet handlar om relationer. Det är i alla fall min livsluft.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Berörd. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Rengöring och livsluft

  1. Gun skriver:

    Ja, så rätt du har. Relationer är viktiga men inte alltid så prioriterar man dem. Jag var så glad att ni kom i går kväll.

Kommentera

