2 x strul


Två gånger av två har det strulat med tåget till Stockholm när jag har haft möten där de senaste veckorna. Jag fattar inte hur alla pendlare står ut. På hemresan hade jag sällskap med en av dem, och hon konstaterade bara att man bryr sig inte om tidtabellen längre. Det är bara att gå till stationen och sätta sig på ett tåg som står inne – och så går det när det går. Det är i alla fall varmt inne i tåget. Och det var djävulusiskt råkallt ute i förmiddags.

Jag missade ett oerhört försenat tåg med några sekunder, men gladde mig åt att det jag skulle åka med var i tid. Satte mig bekvämt i en varm kupé och började utforska min nya mobiltelefon. Hörde med ett halvt öra utropen om ”viss försening” men hade gott om tid så jag hetsade inte upp mig. En halvtimme senare lystrade jag dock när rösten i högtalaren konstaterade att det såg mycket mörkt ut och att vi nog inte skulle komma iväg den närmaste timmen.

Sagt och gjort, taxi till Märsta, och ett (försenat) pendeltåg därifrån. Två och en halv timme från dörr till dörr. Blev dock ”underhållen” sista sträckan av en mobilpratande ung tjej. Jisses vilken röstvolym, varför måste ungdomarna PRATA SÅ HÖGT i telefon hela tiden. Nu vet jag allt om henne. Utom hennes namn.

Nå, dagens äventyr gick ju an för mig som reser ytterst sällan. Men SJ ska nog vara glada att uppsalaborna har så stort tålamod.

PS. Hemresan gick bättre. Men jag fick sitta trångt på ett trappsteg hela resan.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

