Kameler i kyla


Tack Gud för ett varmt hem! Är åter på hemmaplan efter en kall utflykt till Kolmårdens djurpark och Trettondagens levande julspel som församlingen där satte upp för tjugonde året i rad, i samarbete med djurparken. Det var -20 när vi lämnade Uppsala, -13 på plats och -14 tillbaka i Uppsala. Trots täckbyxor, dunjacka och ullfodrade kängor blev det kallt om fossingarna.

Tyckte därför lite synd om kamelerna som de tre vise männen tog med sig vid sitt besök hos den heliga familjen i stallet. Åsnan som brukar vara med hade saligen insomnat, så Maria bar Jesusbarnet gående till fots strax före Josef. Hörde en konfirmand muttra i väntan på att spelet skulle börja: ”Föd barnet nån gång, så vi får gå in”. Han hade bara gympadojor på sig så jag förstår hans otålighet… Men spelet brukar samla runt 500-1000 åskådare och även detta kalla år var det fullt på rovfågelsläktarna.

Familjen spelades av en nyinflyttad dopfamilj, och självaste Jesus var Lilly, 6 månder. Hon sov gott igenom föreställningen. Omedveten om vad hon symboliserade, förmodligen som Jesus själv när han låg i krubban för drygt tvåtusen år sen.

Den vilsegångna Irina, som i början av spelet hamnade hos herdarna ute på Kolmårdenängen (ja, de hade bräkande får med sig vid elden) frågade dem varför kungen kom just som ett barn – och även om jag har undrat detsamma ibland så tror jag att jag vet.

Det finns helt enkelt inget som väcker så stor uppmärksamhet som ett barn. Jag tycker Gud gjorde helt rätt.

Några barn som lekte i närheten av herdarna.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Reflektion. Bokmärk permalänken.

Kommentera

