Gammalt och nytt


Nytt år, nya möjligheter. Är det så? Har läst vänners kommentarer på Facebook och bloggar, och sammantaget andas allt hoppfullhet och nystart. Det blir väl så med ett nytt år, fast det kanske bara är ett nytt datum och ytterligare en siffra. Ingen dubbelnolla i årtalet längre, som en vän uttryckte det.

Har tillbringat en stor del av dagen med en ”gammal” vän som jag inte sett på länge. Hon och jag delade lägenhet i Sthlm under tidigt 80-tal, och senast vi sågs var en lunch i Kungsträdgården. Men det har visst gått åtta år sen dess… Det har hänt mycket, barnen har blivit stora och vi lite rynkigare, men det kändes ”som vanligt” att träffas. Vi konstaterade att det fortfarande skulle kännas självklart att ringa upp och be om hjälp om det skulle behövas. Det är skönt att ta vid i det gamla, fast det är nya tider. Och jag slogs återigen av hur viktiga vännerna är.

Firade nyår med gamla vänner och nya bekantskaper. En tradition sedan många år, vara tillsammans och sopa ut det gamla och ropa in det nya. Vi sjöng oss hesa till kl 3 på natten, alla sånger vi bara kunde komma på. Nytt och gammalt på en och samma gång – gamla godingar som vi kunde utantill och lite nytt som vi fick hjälpas åt för att klara. Precis som vi människor som träffades. Ett gammalt godinggäng, och några nya som vi fick förklara en del för ibland men som förhoppningsvis kände sig välkomna i en trygg gemenskap.

Det uppstod spontant en runda runt bordet, där vi alla delade med oss av vad vi kom ihåg bäst från 2009. En intressant berättelse om allt ifrån vad förrådsstädning kan betyda för ett äktenskap till vad stora politiska händelser som valet av Obama som president i USA kan betyda för en enskild liten svensk. Vi påverkas hela tiden av vad människor gör i smått och stort, nära och långt bort. 

Så blev övergången från 2009 till 2010 en bakåtblick som leder framåt. Klarade jag av det gångna året så finns all anledning att tro att jag klarar det kommande. Och skulle det bli besvärligt så vet jag att vännerna finns – nära såväl som långt bort. Det är gott.

 

 

 

 

 

Goda vännerna Lena, Erik och Mira på vår nyårsdagspromenad i vintrigt Uppsala. SÅÅÅ glad att ni kom!

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Reflektion. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gammalt och nytt

  1. Erik skriver:

    Tack själv !
    Det var roligt att få träffas igen och att gå i ett snöigt Uppsala med fika med er på ”Fågelsången” !!
    Det väckte också minnen från förra seklet…. dvs studietiden !

Kommentera

