Allan och julen


Jag fick en liten kompis på julafton kl 12. Han satt i knät på sin mamma längst bak i Solbackakyrkan (Holmsund) när vi fick veta vad som hände i krubban i Betlehem för länge länge sen – då när det där barnet föddes som kom att betyda så mycket. Jag satt näst längst bak och råkade snegla på en liten bebis bakom mig, han heter Allan fick jag veta senare, och så fort våra ögon möttes så sprack hela han upp i ett jättesmile. Det var omöjligt att inte titta på honom, och varje gång hände samma sak. Han log och skrattade, och jag blev alldeles varm av glädje inombords.

Jag förstår varför Gud valde att komma till jorden som ett barn. Vem kan motstå? Mamman skrattade lika mycket hon, och konstaterade att ”han blir knäsvag när han tittar på dej, det måste vara nåt särskilt”. Hon måste vara minst 20 år yngre än jag, men jag förflyttades bakåt i tiden och kunde känna känslan av när jag själv satt där med en glad liten bebis i famnen. Nu är båda mina vuxna – time flies…

Min mamma stod längst fram i kyrkan och talade till alla barnen (ja, vi är ju alla barn till någon!). Jag var lite stolt över henne, för hon fångade allas öron (utom när jag blev distraherad av Allan) och var rolig. Klädde ut sig till en rolig präst i vitt röcklin, med julgransbollar i öronen och stjärnor, hjärtan och änglar – och plötsligt blev det glada julbudskapet just glatt.

Det är som skönt med julen – när man är privilegierad som jag – knäck och gran och barn och mormor och gröt och klappar och lek och skratt och snö. Precis just så har jag det just nu. Gottgottigottgott.

   

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Möten. Bokmärk permalänken.

Kommentera

