En fredag före jul


Ibland blir det nåt annat än man tänkt sig. Tog ledigt idag och hade tänkt julstäda, Sanna kommer ju hem på måndag och jag längtar och vill att hon ska känna sig välkommen på alla sätt. Vaknade med huvudvärk (igen) och bestämde mig för att tillåta mig en förmiddag i sängen. Åt en tallrik fil o müsli (älskar frukost i sängen), somnade om, vaknade med lika ont i huvet och började misströsta. Såg en strålande klar solig vinterdag utanför fönstret och insåg att frisk luft och sol säkert skulle pigga upp.

Sagt och gjort – ut på fotopromenad. Plåtade vintern, slottet i vintersol, domkyrkan i vintersol, Flustret med tomtemössan, och duvor som hittade nåt ätbart på marken.

Åt en lunchmacka på jobbet med kollegan T som behövde hjälp men visade sig klara sig alldeles utmärkt. Fortfarande stärkt av den friska luften strosade jag hemåt i kylan, täckkjol och dunjacka höll mig varm. Handlade mat och väl hemma började jag ladda för städning. Plockade in i kyl och skafferi, satte igång disk- och tvättmaskin, bäddade rent i sängen och sen sa kroppen stopp. Gissar att det är svininfluensasprutan från igår som spökar. Huvet storvärkte, jag mådde illa och la mig platt. Sov en skvätt, mådde fortfarande illa och där försvann städningsambitionen helt.

Lagade mat, fick veta att dottern inte skulle äta hemma, så det blev middag i sängen. Korv- och pastasallad, ett glas vitt, och Mia Skäringers bok. Krönikor och blogginlägg – jisses vad hon kan skriva. Skilsmässa, ångest, ny kärlek, barn, vardagsliv och hur mycket som helst att känna igen sig i. Lånade den av en kollega och jag förstår varför hon rekommenderade den.

Skrev på Facebook att jag hörde att Saab ska läggas ner och jag själv redan ligger. Fick en kommentar att strunta i städningen, ligga i soffan, tända ljus, dricka glögg och se en bra film. Sagt och gjort. Jag börjar med På spåret. Så får vi se vad resten av tv-kvällen erbjuder.

I morgon hoppas jag orka åka och träffa mannen i mitt nuvarande liv (man kan väl ändå inte säga ”pojkvän” i min ålder?). Trevlig helg!

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Just nu. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En fredag före jul

  1. Sanna skriver:

    Det behöver inte vara julstädat för att jag ska känna mig välkommen mamma, jag känner mig ALLTID välkommen hos dig. Du är ju världens bästa mamma!

    PS. Man kan säga pojkvän i alla åldrar!

  2. Ewa skriver:

    Gulle dej!

  3. cM skriver:

    kanske läst min blogg i måndags ..eller…
    http://www.carlmichael.info/blog/20091214/mandagstankar
    //cM

  4. Margaretha skriver:

    Det är nog sprutan som gett sig till känna. Jag hade en dagen efter huvudvärk..
    Nu i dag då jag skulle på Siris körs konsert med Galdys del Pilar, så vaknade jag med 39 graders feber.
    Det var meningaen att jags kulle medverka där. (Inte sjunga)
    Var på konsert med Sissel + en norsk kelgris, The real group och Ors spelmän.
    Sissel kan nog ingen överträffa – helt suverän, och så vacker.
    The real group är superduktiga.
    Hoppas det känns bättre nu
    Kram
    Tomtemor

Kommentera

