Charmknutte


Den tidigare ärkebiskopen Desmond Tutu gjorde det igen. Han charmade hela publiken på rådhustorget i Köpenhamn på söndagsförmiddagen. Den lille mannen kommer in på scenen, är närvarande, ler, ropar och får med sig allihop. Jag kommer på mig själv med att undra vad han egentligen säger, om det är så mycket substans – eller om han helt enkelt bara är bra på att engagera. Inte så bara, förresten. Men efteråt får jag höra just att han snurrade till det med fakta i fråga om klimatförändraingarna, och att han senare blev rättad av självaste högdjuret Yvo de Boer från UNFCCC gjorde liksom inget. Då log han igen och lekte generad och alla förlät honom.

Men han var där och han överlämnade 512.894 namnunderskrifter till de Boer, med krav på klimaträttvisa, och aktivistungdomarna sjöng, och sex olika vittnesbörd gavs från scenen om hur klimatförändringarna drabbat  Etiopien såväl som Norge och vi var bara väldigt många som ville samma sak. Och unisont lovade publiken Desmond Tutu att ”vi” ska se till att politikerna håller sina löften – om det nu blir några.

Och så sattes bollarna i rullning, en för varje siffra i antalet underskrifter. Vi hjälptes åt att rulla bollarna över publikens huvuden ända längst bak, upp på pelare – och där fick de stå som en påminnelse om över en halv miljon människor som vill ha en bättre värld. Och är beredda att kämpa för det tillsammans.

Det var en smula mäktigt, faktiskt.

Förresten – ännu ett inslag i media om vår satsning i Köpenhamn, Countdown to Copenhagen, i TV4. Kolla HÄR – lite Tutu, lite de Boer, lite ärkebiskop och några till.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Möten. Bokmärk permalänken.

Kommentera

