Inte så svårt egentligen


– Jag har varit på så många internationella möten och det enda som är riktigt intressant är människorna, säger min kollega när vi tar metro mot Bella Center i Köpenhamn, där det stora klimatmötet huserar.

– Det är hos människorna passionen uppstår, och utan passion finns inget liv, fortsätter hon.

Mittemot oss i vagnen sitter en kvinna som jag noterar måste vara förkyld, hennes ögon är glansiga och hon andas tungt. Svininfluensa, tänker jag och är beredd att ducka om hon börjar hosta. Hon vecklar upp en karta som hon studerar noga, då en annan medresenär frågar om hon vet vart hon ska kliva av. Jag har redan noterat att hon nog är på väg till Bella Center eftersom hon har en ”badge” för mötet.

Jadå, kvinnan vet vart hon ska av, hon skulle bara kolla en annan sak. Men snart är samtalet igång mellan de två kvinnorna, den förkylda från Nederländerna och den hjälpsamma från USA – men båda bor i Australien, uppfattar jag. Och är båda engagerade i klimatfrågor. De finner varandra i systerskap och miljöengagemang, och följs åt in mot centret.

Väl inne blir kollegan sugen på kaffe så vi letar oss fram till kaffekön. Bakom oss ger sig en gravid kvinna till känna när hon hör oss prata svenska. Hon berättar gärna vad hon hittills har uppsnappat av klimatmötet, och det visar sig att hon är forskare (biolog och statsvetare) och mycket engagerad i miljöfrågor. Och anhängare av Bahai. Fascinerande. Så fick jag veta lite mer om en högst udda religion.

Det är ju så här möten uppstår – när vi ser varandra, lyssnar på varandra, intresserar oss. Svårare än så skulle det ju inte behöva vara.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Möten. Bokmärk permalänken.

Kommentera

