Nybakat


Första advent blev bullbakdag för mig i år. En ljuvligt vilsam dag. Vaknade hyfsat tidigt och satte igång degen, tände ljus, satte på Ainbusks julmusik och Triple and Touch’s julmusik och snart doftade det nybakt. Jag var bara så härligt glad, nynnade med i musiken, pluttade i russinen och penslade vispat ägg på de fina jästa bullarna, hade blårutigt förklä på och kände mig för en gångs skull inte det minsta stressad. Kom på att jag bakade bara för att det kändes roligt – och för att dotter Stina skulle uppskatta det. Löjligt stolt över första plåten nygräddade underverk – som om jag aldrig hade bakat förut…

Det blev ingen gudstjänst i dag, det är inte ofta jag hoppar över en första adventsgudstjänst. Men jag är säker på att Gud var med mig och M när vi efter julmust och lussebulle susade iväg till Sigtuna och julmarknad. Dimman låg tät, vi såg ett fantastiskt vackert träd längs vägen – bara måste stanna och plåta, från varsitt håll.

Men hu så kallt det var! Tårna försvann mer och mer mellan dörrkransar, stearinljus, tovade tofflor och det var bara de (ny)brända mandlarna som gav lite värme.

Lite glögg och Helly Hansen-sockar hemma gjorde susen – sen en kortare runda på julmarknaden i Uppsala, före årets man-ur-huse-session nr 1: Adventsfyrverkeriet från Botaniska trädgården.

Många människor var det – och det kändes gott i hjärtat att ingen stressade, knuffades eller surade. Stackars barnfamiljer med barnvagnar eller trötta små telningar på axlarna, trångt var det men gick åt samma håll i godan ro. I like!

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Relationer, Vackert. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nybakat

  1. Margaretha skriver:

    Så roligt att höra dig såååå glad.
    Mitt mammahjärta flödar över.
    Älskar dig
    Kram
    Mamma

Kommentera

