Ledsen och glad


Biskopsvigningen av Eva Brunne har väckt starka reaktioner i den evangelisk-lutherska kyrkan i Kenya, vars högsta ledning är ”chockerad” över att en öppet homosexuell kvinna tillåts bli biskop i Svenska kyrkan, skriver tidningen Dagen.

Det gör mej ledsen. Nej inte att Dagen skriver det, utan att kenyanerna är chockerade. (Den enda tidning som jag är kritisk till att de skriver något överhuvudtaget är Världen idag. Deras s k journalistik ger jag inte mycket för.)

Svenska kyrkan ställer upp för flyktingbarnen. Tre kyrkoherdar i Vellinge kommun tar avstånd från kommunalrådet Lars-Ingvar Ljungmans åsikter, skriver Kvälls-Posten. Läs mer HÄR.

DET gör mej riktigt glad! 

Och på måndag är det en hearing i Stockholm, utifrån en ny rapport: ”SKILDA VÄRLDAR – Kyrkornas verklighetsbeskrivning av det som brister i det svenska asylsystemet”. Ärkebiskopen medverkar, liksom en radda flyktingpolitiska talespersoner från alla riksdagspartier. Det ska bli mycket spännande.

Om Ewa

Ju äldre jag blir desto mer fascinerad blir jag av möten. Inte sammanträden, utan de stunder i livet när jag verkligen möter någon - i en blick, i ett samförstånd, i en åsikt, en insikt, en aha-upplevelse. En bebis genomträngande, avslöjande blick, min hundkompis Mira som förstår när jag mår dåligt, bästa vännen L som skickar ett sms just i den stund jag behöver det som mest. Sånt vill jag skriva om!
Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

